01 september 2020

Samia - The Baby

Samia wordt al een tijdje genoemd als de volgende grote belofte in de vijver met jonge vrouwelijke singer-songwriters en wat mij betreft maakt ze dit waar op The Baby
Gooi de hengel uit in het enorme aanbod aan nieuwe muziek van het moment en de kans is groot dat je minstens een handvol jonge vrouwelijke singer-songwriters binnen haalt. Enig onderscheidend vermogen is dus noodzakelijk en de uit New York afkomstige Samia beschikt hier over. Samia deed een beroep op vier producers, die haar debuut hebben voorzien van een geluid dat meerdere kanten op kan. Samia is van de zweverige elektronische pop en van de stekelige gitaarsongs, maar ze kan ook uit de voeten met mooie akoestische luisterliedjes of pure pop en alles is even mooi ingekleurd. Persoonlijke teksten en een karakteristieke stem maken het fraaie debuut van Samia compleet.


Samia Finnerty is opgegroeid in New York als kind van actrice en stemacteur Kathy Najimy en acteur en muzikant Dan Finnerty; ik ken ze eerlijk gezegd allebei niet. Ze zocht in eerste instantie zelf ook haar heil op het toneel en op het witte doek, maar koos uiteindelijk toch voor de muziek. 

De naam Samia zoemt al een tijdje rond op flink wat Amerikaanse muzieksites, die de jonge Amerikaanse muzikante eind vorig jaar al schaarden onder de grote beloften voor 2020. Nu is 2020 zeker voor debuterende muzikanten vooralsnog een hopeloos jaar, maar deze week verscheen dan toch het langverwachte debuut van Samia, The Baby. 

Het is een debuut dat moet concurreren met de albums van hordes jonge vrouwelijke singer-songwriters, want die zijn momenteel niet aan te slepen. Het wordt zelfs mij, als groot liefhebber van het soort, wel eens wat teveel, maar het debuut van Samia bevalt me zeer. 

The Baby is, net als bijvoorbeeld Punisher van Phoebe Bridgers, een album waarop een jonge twintiger inzicht geeft in alle drempels die tegenwoordig opduiken in het bestaan van jongvolwassenen. Samia neemt hierbij geen blad voor de mond, wat een mooi persoonlijk tintje geeft aan haar album. 

De jonge singer-songwriter uit New York liet bij het maken van haar debuut niets aan het toeval over. The Baby werd gemaakt met maar liefst vier producers, onder wie twee leden van de band Hippo Campus en de met name van Soccer Mommy bekende Lars Stalfors. Het inschakelen van vier producers leek me op voorhand wat overdreven, maar de productie van The Baby is een van de dingen waarmee Samia zich kan onderscheiden van haar talloze concurrenten. 

The Baby is voorzien van een mooi klinkend geluid en het is bovendien een gevarieerd geluid, dat moeiteloos schakelt tussen wolken vol zweverige elektronica, stekelige elektrische gitaren en warm klinkende akoestische gitaren. Het is bovendien een geluid dat zo nu en dan is voorzien van bijzondere accenten, waardoor de songs van Samia zich makkelijk opdringen en je bovendien nieuwsgierig maken. 

Zeker in de wat stekeligere gitaarsongs is de muziek van Samia niet zo ver verwijderd van die van de al eerder genoemde Phoebe Bridgers, maar het is een vergelijking die volledig vervaagt wanneer de singer-songwriter uit New York kiest voor wat meer elektronisch getinte songs, akoestische songs of songs die wat dichter tegen pure pop aan schuren. 

The Baby schiet in de 36 minuten die het album duurt meerdere kanten op, maar het album klinkt zeker niet fragmentarisch. In productioneel en muzikaal opzicht gebeurt er van alles, maar de karakteristieke stem van Samia en haar persoonlijke verhalen maken er uiteindelijk toch een coherent geheel van. 

The Baby komt misschien op een voor startende muzikanten lastig moment en dan zijn er ook nog de talloze soortgenoten, maar op basis van The Baby durf ik Samia wel een blijvertje te noemen. The Baby is een album met flink wat aansprekende songs en het is een album dat ook in muzikaal, productioneel, vocaal en tekstueel opzicht voldoende interessant is. 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij eerste beluisteringen nog wel wat aarzelingen had, maar hoe vaker ik naar The Baby van Samia luister, hoe leuker ik het album vind en hoe meer ik de bijzondere productie kan waarderen. Dit met dank aan alle muzieksites die haar al een tijdje bewieroken, want in Nederland krijgt het album nog niet heel veel aandacht. Erwin Zijleman

De muziek van Samia is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://samia.bandcamp.com.


The Baby van Samia is verkrijgbaar via de Mania webshop: