18 september 2020

PJ Harvey - To Bring You My Love - Demos

PJ Harvey gooit er nog maar eens wat demo’s tegenaan en ook die van Bring You My Love voegen weer iets toe aan de fraaie originelen die we kennen
Fans van PJ Harvey moeten deze maanden diep in de buidel tasten, want opnieuw verschijnt een album met demo’s. Dit keer gaat het om demo’s van de songs op To Bring You My Love, in 1995 het derde album van de Britse muzikante. We weten inmiddels wat we kunnen verwachten, na de release van de demo’s van Dry en Rid Of Me (wat verwarrend uitgebracht als 4-Track Demos). Ook de ruwe versies van de songs van To Bring You My Love klinken weer heerlijk rauw en elementair. Soms mis je de inkleuring van de originelen, maar soms klinken de ruwe versies net zo essentieel. Al met al zeker interessant dus.


Waar de meeste muzikanten wachten met het opnieuw brengen van een album tot een echt jubileum gevierd kan worden en dan kiezen voor een luxe-editie die is aangevuld met allerlei extra’s, doet PJ Harvey het deze zomer totaal anders. In juli verscheen niet alleen een heruitgave van haar debuut Dry, maar ook een afzonderlijk album met demo’s van de songs op dit album, Dry - Demos. 

In augustus volgde een reissue van het tweede album van de Britse muzikante, Rid Of Me, dit keer wat onhandig gecombineerd met een selectie demo’s onder de naam 4-Track Demos. Het is een album dat ik zeker niet had gemist onder de naam Rid Of Me - Demos, maar het wat onhandig getitelde album heb ik helaas wel gemist, mede omdat het op Spotify ook wat verstopt staat. Dat ga ik zeker nog inhalen, want Rid Of Me is misschien wel het beste album van PJ Harvey, zeker volgens de critici. 

Eerst is het deze maand echter de beurt aan het derde album van PJ Harvey, To Bring You My Love. De reissue van het derde album van de Britse muzikante wordt wel weer gecombineerd met een afzonderlijk album met demo’s van de songs op dit album met een logische titel, To Bring You My Love - Demos. 

Na de release van Dry - Demos weten we precies wat we kunnen verwachten. To Bring You My Love - Demos laat zeer ruwe versies horen van de songs die in 1995 uiteindelijk op het originele album terecht kwamen. Het zijn demo’s die net wat minder ruw zijn dan die op Dry - Demos, maar omdat To Bring You My Love een stuk minder ruw was dan Dry is het contrast tussen de verschillende versies minstens even groot en wat mij betreft zelfs groter. 

Ik hou normaal gesproken wel van mooi geproduceerde albums, maar ik ben ook zeer gecharmeerd van de buitengewoon ruwe versies van de songs van To Bring You My Love, dat behoort tot mijn favoriete PJ Harvey albums. Net als bij Dry - Demos heb ik overigens niet de behoefte om het vinyl aan te schaffen, want daarvoor is de kwaliteit van de opnamen wat te mager, maar ook deze selectie demo’s heeft absoluut bestaansrecht naast het originele album, dat ook opnieuw is uitgebracht, en voegt voor mij wat toe aan de versies van de songs die ik al ken. 

Het klinkt allemaal heerlijk ruw en direct, waardoor met name de zang niet per se mooier is, maar wel een stuk intenser. Een paar keer komt PJ Harvey heel dicht in de buurt voor de wat meer opgepoetste originelen en een of twee keer prefereer ik zelfs de demo versie, die van Down By The Water bijvoorbeeld, die een stuk intenser is dan het origineel of die van Teclo die veel rauwer is. 

Ik had de demo’s zelf liever in een gunstig geprijsde luxe editie gezien, al is het maar omdat vinyl in 1995 vrijwel niet meer bestond en om nu twee keer de portemonnee te trekken, maar het is niet anders. Ik ben overigens benieuwd of de Britse muzikante dit moordende tempo vol gaat houden, wat zou betekenen dat ook het fantastische Stories From The City, Stories From The Sea dit jaar nog voorbij gaat komen in demo vorm. Erwin Zijleman