Er komt momenteel zoveel uit dat platen van wat minder bekende muzikanten makkelijk onder kunnen sneeuwen. Ook mijn stapels met nog te recenseren platen zijn momenteel zo hoog dat een plaat van nieuw of onbekend talent makkelijk buiten de boot valt.
Dankzij een tip van een lezer van deze BLOG is dat gelukkig niet gebeurt met Bashed Out van This Is The Kit, want dit is inmiddels een plaat die ik koester als één van de ontdekkingen van dit voorjaar.
This Is The Kit is de band rond de Britse muzikante Kate Stables. Kate Stables timmert met This Is The Kit inmiddels al een aantal jaren aan de weg, maar tot dusver wisten de platen van de band (de voorlaatste stamt overigens uit 2010) me niet te bereiken.
Dat zou wel eens kunnen gaan veranderen met Bashed Out, want Kate Stables weet zich inmiddels verzekerd van de steun van een aantal grote namen. This Is The Kit mag inmiddels een aantal bekende BBC dj’s tot haar fans rekenen, wat ongetwijfeld zal zorgen voor de nodige airplay. Hiernaast hebben onder andere Elbow’s Guy Garvey en The National’s Aaron Dessner aangegeven zeer gecharmeerd te zijn van de muziek van This Is The Kit en ook dit is een duwtje in de rug van grote waarde.
De waardering van Aaron Dessner voor de muziek van This Is The Kit ging zelfs zo ver dat hij aanbood om Bashed Out te produceren, wat uiteindelijk ook is gebeurd. Het levert een prachtige plaat op, die veel meer aandacht verdient dan het tot dusver vooral genegeerde werk van This Is The Kit.
Op Bashed Out maakt This Is The Kit mooie ingetogen folkpop. De instrumentatie is over het algemeen sober en bestaat vaak uit een basis van akoestische gitaar of banjo, waarna subtiele accenten worden toegevoegd.
De hoofdrol is echter weggelegd voor de vaak fluisterzachte vocalen van Kate Stables. Bashed Out doet me, vooral vanwege deze vocalen, wel wat denken aan de muziek van Kathryn Williams, al heeft Aaron Dessner de muziek van This Is The Kit voorzien van een wat alternatiever en speelser klankentapijt.
Het is een atmosferisch klankentapijt waarin de stem van Kate Stables en de grotendeels akoestische begeleiding domineren, maar waarin ook ruimte is gereserveerd voor mooie voortkabbelende elektrische gitaarlijnen of dromerige elektronica.
De toevoegingen van Aaron Dessner blijken uiteindelijk van groot belang, want met name door deze toevoegingen slaagt This Is The Kit er op Bashed Out in om een brug te slaan tussen vrij traditionele Britse folk en wat alternatievere genres. This Is The Kit doet dit op zo’n fraaie wijze dat het de liefhebbers van traditionelere Britse folk niet tegen het hoofd stoot en de liefhebbers van indie-folk weet te interesseren.
Wat ik persoonlijk vooral knap vind, is dat iedere noot op Bashed Out functioneel lijkt. Kleine en uiterst subtiele accenten slagen er steeds weer in om de sfeer in de songs volledig om te laten slaan, wat zorgt voor een aangename onderhuidse spanning in de muziek van This Is The Kit.
Bashed Out is een plaat die direct aangenaam voortkabbelt op de achtergrond, maar de ware schoonheid van de plaat van This Is The Kit komt pas aan de oppervlakte wanneer je er met volledige aandacht naar luistert. Dat heb ik inmiddels een groot aantal malen gedaan en ik ben ondertussen compleet verslingerd geraakt aan deze mooie en bijzondere plaat. Bashed Out van This Is The Kit is vooralsnog helaas een obscure parel, maar verdient absoluut een plekje in de spotlights. Erwin Zijleman
Bashed Out van This Is The Kit ligt met een beetje geluk in de betere platenzaak, maar is ook in diverse vormen verkrijgbaar via de bandcamp pagina van This Is The Kit: https://thisisthekit.bandcamp.com/album/bashed-out.