Clara Engels is een eigenzinnige Canadese muzikante die aan de lopende band hele interessante muziek maakt, zoals op haar twee gloednieuwe albums, die behoren tot haar beste werk
Ik kwam de muziek van Clara Engel een jaar of tien geleden bij toeval tegen en sindsdien hou ik haar bandcamp pagina in de gaten. Het levert met grote regelmaat interessante nieuwe muziek op en ook recent verschenen weer twee nieuwe albums die zeer de moeite waard zijn. De een nam Clara Engel op in de studio en valt op door een wonderschoon klankentapijt. De ander nam ze thuis op en is rauw en direct. De impact en urgentie zijn in beide gevallen groot. Clara Engel schrijft bijzondere songs, zingt ze op intense wijze en weet altijd precies welke instrumentatie haar songs nodig hebben. Twee interessante toevoegingen aan een heel bijzonder oeuvre.
Clara Engel is een onafhankelijke Canadese muzikante, die inmiddels al flink wat jaren hele interessante muziek maakt. De muzikante uit Toronto brengt al haar muziek uit via haar bandcamp pagina en maakt hierbij geen onderscheid tussen albums, EP’s en losse tracks.
Het heeft de afgelopen jaren zoals gezegd heel veel interessante muziek opgeleverd, met de albums Ashes & Tangerines uit 2014 en Visitors Are Allowed One Kiss uit 2016 als mijn persoonlijke favorieten.
Alle muziek van Clara Engel is digitaal verkrijgbaar (haar inmiddels 28 titels tellende oeuvre is via bandcamp verkrijgbaar voor het luttele bedrag van 68 dollar), maar zo nu en dan brengt de Canadese muzikante haar muziek ook fysiek uit, meestal in de vorm van ware kunstwerken.
Onlangs werden weer twee nieuwe titels toegevoegd aan het rijke oeuvre van Clara Engel en ook deze zijn weer de moeite waard. Clara Engel maakt haar muziek vaak alleen, maar voor Where A City Once Drowned: The Bethlehem Tapes Vol. II (deel 1 verscheen in 2010) haalde ze een aantal gastmuzikanten naar de studio, waar alles in één take werd opgenomen.
Where A City Once Drowned bevat een aantal zestal bijzonder fraai ingekleurde songs, die alles bij elkaar bijna 35 minuten beslaan. Het tempo ligt laag, de instrumentatie is even sprookjesachtig als beklemmend en Clara Engel zingt prachtig en intens.
De muziek van de singer-songwriter uit Toronto schuwt het experiment over het algemeen niet, maar op dit album hoor je betrekkelijk toegankelijke songs. Het zijn songs waarin de spanning op bijzondere fraaie wijze wordt opgebouwd en steeds accenten van andere instrumenten worden toegevoegd.
Clara Engel heeft nooit muziek gemaakt die je op de achtergrond moet laten voortkabbelen en dat doet ze ook op Where A City Once Drowned niet. De songs op het album zijn intens en bezwerend en houden de aandacht moeiteloos vast, ook wanneer ze tot zes minuten duren.
Het zijn songs die het herkenbare stempel van Clara Engel bevatten, maar ook Where A City Once Drowned is weer een waardevolle aanvulling op haar zo bijzondere oeuvre. De stemmige songs op het nieuwe album van Clara Engel doen het wat mij betreft overigens het best bij beluistering op hoog volume of bij beluistering met de koptelefoon. Dan hoor je het duidelijkst hoe mooi en bijzondere de instrumentatie is, hoe knap de songs in elkaar steken en hoe mooi Clara Engel zingt. Where A City Once Drowned gaat zich absoluut scharen onder mijn favoriete Clara Engel albums en is een album dat in veel bredere kring gehoor moet worden.
Clara Engel is zoals gezegd bijzonder productief, waardoor het geen verbazing wekt dat naast Where A City Once Drowned nog een album is verschenen.
Little Blue Fox bevat ruim 20 minuten muziek en werd met bescheiden middelen opgenomen bij Clara Engel thuis.
De songs op het album klinken wat minder mooi dan de ruimtelijke songs op Where A City Once Drowned, maar het is knap hoe Clara Engel ook met bescheiden middelen een impactrijk geluid weet te creëren.
Little Blue Fox laat zich beluisteren als een lo-fi versie van Where A City Once Drowned en heeft meestal genoeg aan een akoestische of elektrische gitaar, zang en wat bijzondere accenten, die een atmosferisch tintje toe voegen aan de verder wat rauwere en directere songs.
Het zijn songs die misschien nog wel meer bezweren dan de songs op het rijker georkestreerde album. Op Little Blue Fox wordt geen noot te veel gespeeld, maar iedere noot snijdt door de ziel en maakt een onuitwisbare indruk.
Het onderstreept nog maar eens het enorme talent van Clara Engel, die ook in Nederland alle aandacht verdient. Al haar albums zijn te beluisteren via bandcamp, maar pas in de hoge kwaliteit geluidsbestanden hoor je hoe mooi en uniek haar muziek is. Doe er je voordeel mee. Erwin Zijleman
Alle muziek van Clara Engel is verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://claraengel.bandcamp.com.