Kestrels is een Canadese band die alweer toe is aan haar vierde album. Voor dit nieuwe album stond de voorman van de band er vrijwel alleen voor, maar dankzij een geweldige drummer, topproducer John Agnello en een bijdrage van Dinosaur Jr. gitarist J. Mascis is het toch een geweldig album geworden. Dream Or Don’t Dream van Kestrels is geworteld in de 90s rock en de shoegaze en vindt de perfecte balans tussen gruizige gitaarmuren, uit de bocht vliegende gitaarsolo’s, geweldig drumwerk, dromerige vocalen en heerlijk melodieuze songs. Direct bij eerste beluistering zwaar verslavend, maar vervolgens wordt het nieuwe album van Kestrels alleen maar beter.
Het grote aanbod gold voor vrijwel alle genres, maar gruizige gitaarplaten waren helaas wat schaars de laatste weken. Het is misschien ook niet het juiste seizoen voor de betere gitaarplaten, maar zo op zijn tijd gaat wat gitaargeweld er bij mij in ieder geval wel in. Ik ben daarom blij dat ik toch nog een geweldige gitaarplaat heb gevonden. Het is een album van de Canadese band Kestrels en het is al het vierde album van de band uit Halifax, Nova Scotia.
Band is overigens een groot woord, want vlak voor de opnames van Dream Or Don’t Dream was voorman Chad Peck het enige overgebleven lid van de band. Samen met Tim Wheeler van de Britse band Ash slaagde deze Chad Peck er gelukkig toch in om een serie nieuwe songs te schrijven, die vervolgens werden opgenomen met een uitstekende sessiedrummer en met producer John Agnello, die we natuurlijk vooral kennen van zijn werk voor Dinosaur Jr., maar die ook flink wat andere fraaie albums op zijn CV heeft staan.
Met Dinosaur Jr. hebben we overigens direct goed vergelijkingsmateriaal te pakken, want net als de Amerikaanse cultband weet ook Kestrels opvallend melodieuze songs te verbinden met gruizig gitaargeweld. Wanneer Dinosaur Jr. gitarist J. Mascis in de tweede track nog eens aanschuift voor een geweldige gitaarsolo, krijg je de vergelijking met Dinosaur Jr. helemaal niet meer uit je systeem.
Toch is Kestrels wel uit wat ander hout gesneden dan het grote voorbeeld. Gruizig gitaargeweld wordt met enige regelmaat afgewisseld met atmosferisch klinkende elektronica en bovendien wisselt Kestrels op Dream Or Don’t Dream de stevige rocksongs af met wat meer ingetogen songs. Hier en daar klinken wat invloeden uit de shoegaze of zelfs dreampop door, zeker als de zang loom en dromerig klinkt, maar als het allemaal net wat te zweverig dreigt te worden duikt er altijd wel een geweldige gitaarsolo of een gruizige gitaarmuur op.
Het is smullen voor de liefhebbers van het genre, die nog eens extra verwend worden door bijzonder aangename songs, die soms voorzichtig ontsporen, maar ook altijd blijven vasthouden aan de popsong met een kop en een staart. Dream Or Don’t Dream van Kestrels heeft absoluut een hoog nineties gehalte, zeker wanneer invloeden van Dinosaur Jr. stevig worden omarmd, maar de Canadese band heeft ook absoluut een eigentijds klinkende gitaarplaat gemaakt.
Het is een gitaarplaat die mij heel makkelijk heeft overtuigd, maar het is ook een gitaarplaat die nog lang beter wordt. Ik heb Dream Or Don’t Dream van Kestrels de afgelopen weken flink laten rijpen en zowel in muzikaal als in vocaal opzicht maakt het album steeds wat meer indruk, net als de zeer aansprekende songs op het album. In het genre gaat het de komende maanden vast weer drukker worden, maar ook met dit album kan ik nog wel even vooruit. Erwin Zijleman
De muziek van Kestrels is verkrijgbaar via bandcamp: https://kestrelsdream.bandcamp.com/album/dream-or-don-t-dream.