05 oktober 2020

Spinvis - 7.6.9.6.

De Nederlandse muzikant Spinvis kleurt zijn eigenzinnige popliedjes dit keer werkelijk prachtig in en levert een album af dat met name in de avond fraai tot leven komt
Ik was tot dusver geen groot fan van Spinvis, maar ik ben echt onder de indruk van het nieuwe album van de Nederlandse muzikant. 7.6.9.6. valt vooral op door de prachtige instrumentatie, waarin meerdere lagen fraai op elkaar worden gestapeld tot een donker en broeierig klankentapijt. Het is een klankentapijt waarin de zachte stem van Erik de Jong uitstekend gedijt en waarin de bijzondere verhalen die de Nederlandse muzikant vertelt tot leven komen. Ik vond het in het verleden vaak net wat te gekunsteld klinken, maar 7.6.9.6. staat vol met wonderschone popliedjes die ik na één keer horen in het hart heb gesloten. Voor mij een enorme verrassing deze nieuwe Spinvis.


Ik heb het echt heel vaak geprobeerd, maar ik had tot dusver niet zoveel of zelfs helemaal niets met de muziek van Spinvis. Ik vond de songs van het alter ego van de Nederlandse muzikant Erik de Jong altijd wel bijzonder, maar het raakte me niet, waardoor zijn albums weer snel uit beeld verdwenen, alle zeer lovende recensies ten spijt. Dat kan natuurlijk, want smaak is iets heel persoonlijks en Spinvis was kennelijk niets voor mij. 

Ik had door de ervaringen uit het verleden dan ook geen hoge verwachtingen van het nieuwe album van Spinvis, maar ook 7.6.9.6. wilde ik wel beluisterd hebben. Waar ik in het verleden keer op keer vrijwel onmiddellijk hoorde dat het niets voor mij was, vond ik het nieuwe album van Spinvis direct mooi. Het is volgens mij niet zo dat Erik de Jong op zijn nieuwe album opeens hele andere muziek maakt, wat mijn totaal andere luisterervaring bijzonder maakt. 

Als ik 7.6.9.6. vergelijk met mijn beleving van de vorige albums van Spinvis, vind ik met name de instrumentatie op het nieuwe album veel mooier. 7.6.9.6. is voorzien van een warm geluid dat uit vele lage bestaat. De basis bestaat uit donkere en organische klanken, waarop uiteindelijk nog flink wat andere instrumenten, waaronder strijkers worden gestapeld, wat zeer fraaie klanken oplevert.

In de ruim vijf minuten durende openingstrack Ze Slapen wordt de spanning prachtig opgebouwd en wordt het geluid steeds wat voller, zeker als aan het eind ook nog wat elektronica wordt ingezet. Het kleurt fraai bij de zachte zang van Erik de Jong, die ook voor 7.6.9.6 weer teksten schreef die nieuwsgierig maken. De Nederlandstalige teksten zaten me in het verleden wel eens in de weg, overigens niet alleen bij beluistering van de muziek van Spinvis, maar bij beluistering van 7.6.9.6. is mijn oude weerstand tegen het gebruik van het Nederlands in de popmuziek volledig verdwenen. 

Direct in de openingstrack viel de mooie instrumentatie me op en deze is ook in de tracks die volgen van een bijzondere schoonheid. Het is een instrumentatie waarin bijzondere klanken steeds prachtig samenvloeien en het is een instrumentatie waarin van alles gebeurt. Ik vond de muziek van Spinvis in het verleden wel eens net wat te kaal of juist te gekunsteld klinken, maar het geluid op 7.6.9.6. echt wonderschoon. 

Het is een geluid dat me wel wat doet denken aan het geluid op Nacht van Henny Vrienten. Dat was, zoals de titel al doet vermoeden, een album van en voor de nacht en dat vind ik 7.6.9.6. van Spinvis ook. Zeker in de avonduren komt het nieuwe album van Spinvis makkelijk tot leven en valt keer op keer niet alleen op hoe mooi Erik de Jong zijn nieuwe album heeft ingekleurd, maar ook hoe bijzonder zijn popliedjes zijn. Het nieuwe album van Spinvis is overigens tijdens de corona pandemie gemaakt en dat hoor je. Het album klinkt vaak wat weemoedig, maar klinkt ook wat minder helder, wat een hoop huisvlijt verraadt. 

Als ik luister naar 7.6.9.6. kan ik me bijna niet voorstellen dat ik tot dusver zoveel moeite had met de muziek van Spinvis, want op het nieuwe album vind ik alles mooi. En waar de popliedjes van de Nederlandse muzikant in het verleden nauwelijks één keer de aandacht vast konden houden, blijf ik dit album beluisteren en wordt het echt alleen maar mooier. Ik ben vast niet de enige die in het verleden niet goed overweg kon met de muziek van Spinvis en ik raad daarom iedereen aan om eens te luisteren naar dit prachtig ingekleurde album vol geweldige popliedjes. Erwin Zijleman


7.6.9.6 van Spinvis is verkrijgbaar via de Mania webshop: