02 oktober 2020

Surfer Blood - Carefree Theatre

Surfer Blood stelt de lente met haar nieuwe album Carefree Theatre nog 35 minuten uit en vermaakt met aanstekelijke en zonnige gitaarsongs die je humeur een flinke boost geven
Ik was Surfer Blood na haar debuut van tien jaar geleden al lang weer vergeten, maar het nieuwe album van de band uit West Palm Beach bevalt me zeer. In een week waarin de herfst definitief de zomer lijkt te hebben verdreven, strooit Surfer Blood met aanstekelijke en zonnige gitaarsongs die zich makkelijk opdringen en goed zijn voor een brede glimlach. Het geweldige gitaarwerk op het album trekt je definitief over de streep. Het lijkt op van alles en nog wat, maar ondanks de hang naar het verleden en de vele echo’s uit het verleden klinkt Carefree Theatre van Surfer Blood zo fris als het eerste herfstbuitje. Bijzonder lekker album.


Bijna tien jaar geleden haalde ik Astro Coast, het debuut van de Amerikaanse band Surfer Blood, uit het jaarlijstje van de gerenommeerde muziekwebsite PopMatters.com. Het debuutalbum van de band uit West Palm Beach, Florida, werd me aangeprezen als een mix van The Beach Boys, The Shins en The Feelies, al hoorde ik zelf minstens net zoveel Pavement, Weezer en The Pixies of van bands van dat moment als Vampire Weekend, Real Estate en The Drums. 

Nu ben ik albums die ik uit de jaarlijstjes van anderen vis, uitzonderingen daargelaten, meestal alweer vergeten wanneer de eerste releases van het nieuwe jaar opduiken en dat gold ook zeker voor het debuut van Surfer Blood, dat niet vaak meer voorbij is gekomen na mijn recensie van het album. Sindsdien is de band me eerlijk gezegd niet opgevallen en zijn albums nummer 2, 3 en 4 geruisloos aan me voorbij gegaan. De afgelopen week viel het na maanden uitstel toch uitgebrachte Carefree Theatre me wel op, overigens zonder dat de naam Surfer Blood bij mij een belletje deed rinkelen. 

Met Carefree Theatre maakte de band uit Florida dan ook een frisse start en zorgde het voor zonnestralen in een herfstachtige week. De hierboven genoemde namen kwamen bij de hernieuwde kennismaking met Surfer Blood misschien niet allemaal voorbij, maar de meeste wel. Surfer Blood combineert op Carefree Theatre, vernoemd naar de enige plek van vertier in de jeugd van voorman John Paul Pitts, gruizige gitaren met honingzoete melodieën en onweerstaanbare koortjes. Gooi de zonnige klanken van The Beach Boys, de geweldige melodieën van Pavement en het goede gevoel voor gruizige popliedjes van Weezer bij elkaar in de blender en je krijgt Carefree Theatre van Surfer Blood. 

De criticus zal beweren dat de Amerikaanse band op haar nieuwe album geen opzienbarende dingen doet en het eigenzinnig snufje van het eerder aangedragen vergelijkingsmateriaal The Feelies mist. Deze criticus heeft gelijk. De songs van de band blinken nergens uit door genialiteit, de zang is prima maar ook niet meer dan dat en ook de koortjes heb ik absoluut beter gehoord, maar Carefree Theatre is wel een album waarvan je alleen maar heel vrolijk kunt worden en dat de boel aardig opfleurt, zeker nu buiten de blaadjes beginnen te vallen. 

Een ding is overigens wel bovengemiddeld goed op het nieuwe album van Surfer Blood en dat is het gitaarwerk op het album. Het is gitaarwerk dat stevig en gruizig maar ook melodieus is en het is gitaarwerk dat de songs keer op keer net dat beetje optilt om de middelmaat ruimschoots te ontstijgen en me persoonlijk herinnert aan Dinosaur Jr., een groot compliment.

Ook Carefree Theatre van Surfer Blood is weer een album dat klinkt als een omgevallen platenkast. Daar heb ik er de laatste tijd veel meer van gehad, maar waar deze omgevallen platenkasten vooral waren gevuld met albums uit de jaren 70, bevat de platenkast van Surfer Blood vooral albums uit de jaren 90, maar hier en daar een album uit de jaren 60, 70 en 80. 

Ook ik ga echt niet beweren dat Surfer Blood een baanbrekend album heeft gemaakt en Carefree Theatre zal waarschijnlijk ook niet opduiken in mijn jaarlijstje, maar iedere keer als ik naar het vierde album van Surfer Blood luister krijgt mijn humeur een enorme boost en zijn het 35 buitengewoon aangename minuten die de Amerikaanse band me voorschotelt. Soms verlang ik veel meer van een album, maar soms is een portie zonnestralen als dit gewoon goed genoeg. Heerlijk. Erwin Zijleman

De muziek van Surfer Blood is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://surferblood.bandcamp.com/album/carefree-theatre.


Carefree Theatre van Surfer Blood is verkrijgbaar via de Mania webshop: