28 januari 2022

Anna Ash - Sleeper

Het is enorm dringen binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar Anna Ash weet zich wat mij betreft te onderscheiden met een vol en warm 70s geluid en vooral met een hele bijzondere stem
Sleeper is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter Anna Ash en het is aangename kennismaking. De muzikante uit Los Angeles weet zich te onderscheiden met de mooie en warme inkleuring van haar album, met tijdloze songs met flink wat invloeden uit de jaren 70 en vooral met een hele bijzondere stem. Het is een mooie stem, maar ook een stem die de grenzen wat opzoekt. Het is het soort stem dat flink tegen de haren kan instrijken of je diep kan raken en wat mij betreft doet Anna Ash het laatste. Reden genoeg om de Amerikaanse muzikante te scharen onder de beloften in het genre, ook al draait ze al een tijd mee.


De Amerikaanse singer-songwriter Anna Ash heeft een stapeltje EP’s en inmiddels ook al vier albums op haar naam staan. Ik had tot voor kort echter nog nooit naar haar muziek geluisterd en geen van haar vorige albums kwam me ook maar enigszins bekend voor. Ik begon dan ook volledig blanco aan de beluistering van het deze week verschenen Sleeper, dat hier een paar weken geleden op de mat plofte. 

Anna Ash is een muzikante die tegenwoordig opereert vanuit Los Angeles, California, en maakt muziek die past in het hokje Amerikaanse rootsmuziek, waarin het de afgelopen jaren bijna onverantwoord dringen is. Het valt dan ook niet mee om op te vallen, maar Anna Ash overtuigt in de eerste noten van de openingstrack van haar album wat mij betreft makkelijk. 

Dat doet ze met een lekker vol geluid waarin zowel gitaren als strijkers een belangrijke rol spelen en met een expressief maar wat mij betreft ook aangenaam stemgeluid. Anna Ash opereert in de openingstrack van haar nieuwe album op het snijvlak van Amerikaanse rootsmuziek, 70s singer-songwriter muziek en de popmuziek zoals die in de jaren 70 in Los Angeles werd gemaakt. 

De ingrediĆ«nten die domineren in de openingstrack spelen ook een belangrijke rol in de tracks die volgen. In de muziek op Sleeper spelen de gitaren een belangrijke rol, maar het warme en volle geluid op het album wordt fraai verder versierd met onder andere strijkers, blazers en een orgel. Het is een geluid dat makkelijk overtuigd en nergens tegen de haren instrijkt. 

Dat doet de stem van Anna Ash misschien wel, want de Amerikaanse muzikante heeft hier en daar een vleugje Joni Mitchell en een vleugje Lucinda Williams in haar stem en zoekt bovendien de uitersten van haar bereik op en daar moet je van houden. Ik ben zelf zeer gecharmeerd van de zang op Sleeper. 

De instrumentatie op Sleeper is verzorgd en aangenaam, maar misschien ook wel wat gewoontjes, al klinken de tracks op de tweede helft van het album aangenaam authentiek. In combinatie met de bijzondere zang op het album slaagt Anna Ash er echter in om een bijzonder eigen geluid te creĆ«ren. Het is een geluid met een hoog jaren 70 gehalte, maar gedateerd klinkt het geen moment. 

Sleeper is een tijdloos klinkend album dat je mee terugneemt naar de hoogtijdagen van de Laurel Canyon folk, maar dan voorzien van een net wat voller en steviger geluid, al neemt Anna Ash ook met enige regelmaat gas terug. Het klinkt bijzonder aangenaam, maar het is de emotie in de bijzondere stem van Anna Ash die Sleeper voorziet van onderscheidend vermogen. 

De Amerikaanse muzikante heeft een aantal persoonlijke songs geschreven en vertolkt deze vol gevoel en doorleving. En als de zang een stapje terug doet, hoor je hoe mooi en vol de instrumentatie is en raak ik steeds weer net wat minder onder de indruk van de muziek van Anna Ash. 

Ik word zo nu en dan ook wel wat overvoerd door het enorme aanbod binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar ik weet dat er altijd een album kan opduiken dat net wat meer met me doet dan het gemiddelde album in het genre. Sleeper van Anna Ash is zo’n album en ik ben er van overtuigd dat het een album is dat veel meer liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek zal aanspreken, al zou het me ook niet verbazen als niet iedereen gecharmeerd is van de zang op het album. Ik moest er zelf ook wel heel even wennen geef ik toe, maar inmiddels is iedere noot van Anna Ash raak. Erwin Zijleman

De muziek van Anna Ash is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://annaash.bandcamp.com/album/sleeper-2.


Sleeper van Anna Aash is verkrijgbaar via de Mania webshop: