19 januari 2022

Blood Red Shoes - GHOSTS ON TAPE

Blood Red Shoes levert een enorm zwaar aangezet en behoorlijk donker of zelfs duister album af, maar tussen al het muzikale geweld hoor je ook een aantal uitstekende en verrassend avontuurlijke songs
Van Blood Red Shoes ken ik het uitstekende debuut en nog een van de andere albums, maar ik heb de muziek van het Britse duo ook vaak laten liggen. Het nieuwe album van het duo uit Brighton bevalt me echter uitstekend. Ghosts On Tape is voorzien van een loodzware instrumentatie met flink wat elektronica en een al even zware productie. De zware maar fascinerende klanken worden soms gecombineerd met de rauwe strot van Steven Ansell, maar meestal met de aangename stem van Laura-Mary Carter. Het levert een album vol memorabele songs, torenhoge spanningsbogen, heel veel dynamiek en de nodige verrassende wendingen op.


Ik ben tot dusver geen heel groot fan van de Britse band Blood Red Shoes. Van de vorige vijf albums die het duo bestaande uit Laura-Mary Carter en Steven Ansell heeft uitgebracht heb ik de meeste laten liggen, maar album nummer zes bevalt me vooralsnog uitstekend. GHOSTS ON TAPE (ik zal het één keer met de voorgeschreven hoofdletters doen) begint en eindigt met een wat vervormd pianoriedeltje en wat atmosferische klanken, maar hier tussenin walst het Britse tweetal over je heen met een zwaar aangezet elektronisch geluid. 

In de openingstrack Comply horen we de vervormde zang van Steven Ansell, die zich met gepassioneerde zang staande houdt tussen al het elektronische geweld. Ik ben niet altijd gek op elektronische geluidsmuren, maar de openingstrack van het nieuwe album van Blood Red Shoes bestaat uit een heleboel lagen en bouwt de spanning prachtig op. 

Ook in de tweede track Morbid Fascination (seriemoordenaars staan centraal op het album) is het geluid van Blood Red Shoes behoorlijk zwaar aangezet en voorzien van een flinke batterij elektronica. De muur van geluid wordt dit keer echter gecombineerd met de aangename stem van Laura-Mary Carter. Het klinkt allemaal behoorlijk donker en dreigend en er komt nogal wat elektronisch geweld uit de speakers zetten, maar Blood Red Shoes levert ook een geweldig popliedje af met de tweede track op het album. 

Laura-Mary Carter tekent ook voor de vocalen in Murder Me, dat wederom is voorzien van flink volle elektronische klankentapijten, maar dat opvalt door de loodzware drums, die voor de afwisseling eens helemaal vooraan in de mix staan. Na wat vervormde geluiden vervolgt het album met het rauwe Give Up, waarin Steven Ansell het uitschreeuwt terwijl de keyboards duistere klanken over ons uitstorten. Het klinkt bijzonder, maar als het aan mij ligt verzorgt Laura-Mary Carter de vocalen bij Blood Red Shoes. Give Up tekent overigens wel voor prachtige synths met een hoog 80s en 90s gehalte en voor fraaie spanningsbogen. 

Blood Red Shoes maakt zeker niet de muziek waar ik vaak en graag naar luister, maar de ruwe verleiding van Ghosts On Tape is lastig te weerstaan. In Sucker gooit Laura-Mary Carter het vol op de verleiding, terwijl op de achtergrond de instrumentatie steeds dreigender wordt en de drums wederom een opvallende plek in de mix hebben gekregen. 

Begging lijkt in eerste instantie een redelijk rechttoe rechtaan gitaarsong, maar omdat de echte uitbarsting uitblijft en het opbouwen van de spanning nu juist achterwege wordt gelaten, voegt Blood Red Shoes weer een verrassende track toe aan haar zesde album. Het door Steven Ansell gezongen I Am Not You is vervolgens wel de rechttoe rechtaan gitaarsong, al klinken de synths weer bijzonder, beuken de drums er genadeloos op los en voegt Laura-Mary Carter honingzoete contrasten toe in de zang. 

Iets over de helft van het album slaat de verzadiging bij mij wat toe, maar de aardedonkere popliedjes van het Britse duo blijven goed en in iedere track gebeurt er weer iets anders en vaak iets onverwachts. Ghosts On Tape is, in ieder geval voor mij, geen album voor elk moment, maar zo op zijn tijd klinkt het allemaal fantastisch en blijft Blood Red Shoes me maar verbazen met een meedogenloos geluid, maar ook altijd onverwachte accenten en verrassende wendingen. Als de vorige vijf albums van de band ook zo goed zijn heb ik Blood Red Shoes de afgelopen jaren hopeloos onderschat. Erwin Zijleman

De muziek van Blood Red Shoes is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het Britse tweetal: https://bloodredshoes.bandcamp.com/album/ghosts-on-tape.


GHOSTS ON TAPE van Blood Red Shoes is verkrijgbaar via de Mania webshop: