Sarah Jarosz brak het afgelopen jaar definitief door in de Verenigde Staten, maar is ondanks het feit dat ze pas 18 lentes telt zeker geen nieuwkomer in de muziek. Al vanaf haar twaalfde staat Sarah Jarosz regelmatig op de planken met haar mandoline en inmiddels heeft ze met menige grootheid uit de Amerikaanse rootsmuziek op het podium gestaan. Op haar debuutplaat Song Up In Her Head speelt Sarah Jarosz niet alleen prachtig mandoline, gitaar, banjo en piano, maar blijkt ze bovendien over een indrukwekkend en opvallend volwassen klinkend stemgeluid te beschikken. De stem van Sarah Jarosz doet me wel wat denken aan die van Alison Krauss; de naam die ook direct opkomt wanneer je de muziek van Sarah Jarosz probeert te plaatsen, al heeft de muziek van de Texaanse ook zeker raakvlakken met die van onder andere Gillian Welch, Patty Griffin, Nickel Creek en de Dixie Chicks. Net als met name Alison Krauss, maakt Sarah Jarosz muziek die voor een belangrijk deel is geworteld in de bluegrass, maar zich zeker niet beperkt tot de tradities van dit genre. Het merendeel van de songs op Song Up In Her Head laat zich beluisteren als toegankelijke rootsmuziek met invloeden uit de country, bluegrass en folk. In muzikaal opzicht valt er flink wat te genieten op deze plaat, want Sarah Jarosz kan niet alleen zelf een aardig potje spelen, maar laat zich op haar debuut ook nog eens bijstaan door flink wat andere snarenwonders, onder wie Abigail Washburn, Tim O'Brien en Chris Thile. In vocaal opzicht is het debuut van Sarah Jarosz misschien nog wel indrukwekkender. De stem van de Amerikaanse klinkt minstens net zo helder als Alison Krauss, maar klinkt hiernaast net zo doorleefd als die van haar over het algemeen veel oudere soortgenoten als Patty Griffin en Emmylou Harris. Sarah Jarosz covert op Song Up In Her Head op bijzondere wijze songs van The Decemberists (Shankill Butchers) en Tom Waits (Come on Up to the House), maar ook haar eigen songs zitten zonder uitzondering knap in elkaar en klinken een stuk volwassener dan je van een meisje van net 18 zou verwachten. Vanwege haar leeftijd en de flinke dosis bluegrass in haar muziek, is Song Up In Her Head van Sarah Jarosz een plaat die in Nederland waarschijnlijk in brede kring een allergische reactie zal opwekken, maar een ieder die onbevooroordeeld naar deze plaat luistert zal uiteindelijk alleen maar kunnen concluderen dat Sarah Jarosz een kwalitatief hoogstaande rootsplaat heeft gemaakt die moet worden gerekend tot de meest opvallende en betere debuten in het genre het afgelopen jaar. Erwin Zijleman