Birdy kijkt je vanaf de cover van haar tweede plaat indringend aan. Het wat schuchtere meisje van 15 dat twee jaar geleden zo opvallend debuteerde heeft plaats gemaakt voor een zelfverzekerd meisje van 17 dat haar leeftijd een aantal jaren vooruit is. Dat was Birdy in muzikaal opzicht twee jaar geleden ook al. Het titelloze debuut van Jasmine van den Bogaerde was een fascinerende plaat met bijzondere en vaak wat onderkoelde vertolkingen van songs van anderen. Birdy’s vertolkingen van Bon Iver’s Skinny Love en People Help The People van Cherry Ghost werden terecht wereldhits, maar het debuut van Birdy was ondanks haar leeftijd ook interessant voor de echte muziekliefhebber, mede door de opvallende (over het algemeen alternatieve) repertoirekeuze en de uiterst sobere arrangementen. Op haar tweede plaat, Fire Within, vertolkt Birdy haar eigen songs. Bij het opnemen van deze songs kon ze, vanwege het commerciële succes van het debuut, beschikken over een fors budget en de hulp van flink wat grote namen. Op Fire Within doet Birdy het niet in haar uppie, maar wordt ze bijgestaan door onder andere de mensen rond Beyoncé, Leona Lewis, Adele en Taylor Swift) en Mumford & Sons pianist Ben Lovett. Dat belooft eerlijk gezegd niet veel goeds. De eerste tracks op de plaat knallen uit de speakers en sluiten naadloos aan bij de songs van de hierboven genoemde wereldsterren, tegen wie Birdy het in dit genre in vocaal opzicht moet afleggen. Vooral in de meer ingetogen passsages hoor je dat de stem van Birdy aan kracht en emotie heeft gewonnen, maar deze ingetogen passages lijken in eerste instantie helaas schaars. Wanneer je even voorbij de groots klinkende songs luistert, valt er op Fire Within echter genoeg te genieten. De door piano gedragen ballads op de plaat (en dat zijn er nog aardig wat) zijn mooi en laten een zangeres horen die nog altijd piepjong is maar op één of andere manier gelouterd klinkt. Alles bij elkaar genomen vind ik Fire Within een wat tegenvallende plaat, maar dat stond al vast op het moment dat Birdy koos voor de verkeerde producers. Uitgaande van deze keuze brengt Birdy het er niet eens slecht van af. Fire Within bevat een aantal tracks die ik in het vervolg zal overslaan, maar de plaat bevat ook een respectabel aantal songs die ik nog veel vaker wil horen en die ook nog eens blijken te groeien. De platenmaatschappij heeft een poging gedaan om Birdy in een keurslijf te dwingen dat commercieel succes garandeert, maar desondanks blijft de 17-jarige singer-songwriter in veel songs zichzelf. Dat dwingt respect af. Veel respect. Ik ben er van overtuigd dat Birdy met de juiste producer een plaat kan maken die zal worden gekoesterd door liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters. Fire Within is dat nog niet, maar ach, het kind is pas 17 en laat uit haar grote teen nu al meer muzikaliteit horen dan al haar leeftijdgenoten bij elkaar. En Fire Within? Geniet waar het kan, maar het zal met mate zijn, tenzij je de plaat, net als ik, omarmt als guilty pleasure. Erwin Zijleman