Nederlandse singer-songwriter levert een buitengewoon knappe en opvallend veelkleurige plaat af
Een jaar of twee geleden wist Etan Huijs me onvoldoende te overtuigen, maar wat heeft hij een sprong gemaakt op The Secret Us. De muzikant uit Venray verrast op zijn nieuwe plaat met over het algemeen rijk georkestreerde popliedjes en het zijn popliedjes die meerdere kanten op schieten en zowel raken aan pop als aan roots. De instrumentatie is bijzonder, de productie is fraai en de vocalen op de plaat (waaronder die van zangeres Jori van Gemert) doen de rest. Etan Huijs schrijft bovendien popsongs die vermaken, die blijven hangen en die intrigeren. Het levert een hele knappe plaat op die alle aandacht verdient.
Waar het aan ligt weet ik niet (misschien is het de eindeloze zomer?), maar de Nederlandse popmuziek floreert op het moment. Met de platen van Judy Blank en Yorick van Norden verschenen de afgelopen twee weken al twee platen die wat mij betreft mee kunnen met het beste dat momenteel verschijnt en nu heeft ook Etan Huijs zo’n plaat gemaakt.
De singer-songwriter uit Venray leverde een jaar of twee geleden een voornamelijk ingetogen plaat met een aantal veelbelovende tracks af, maar heeft een flinke stap vooruit gemaakt op zijn nieuwe plaat The Secret Us.
Met zijn ingetogen songs wist Etan Huijs zich wat mij betreft onvoldoende te onderscheiden van alles dat er al is en daarom is het een verstandige zet dat hij op zijn nieuwe plaat kiest voor een rijker en veelkleuriger geluid.
Voor The Secret Us heeft Etan Huijs een flink arsenaal aan instrumenten uit de kast getrokken en ook in productioneel opzicht is de nieuwe plaat van de Nederlandse singer-songwriter een opvallende plaat, wat de verdienste is van producer BJ Baartmans.
Na een korte, atmosferische en instrumentale openingstrack vervolgt The Secret Us bijzonder sterk met Little Bird. Het is een uptempo popliedje dat na één keer horen niet meer uit je hoofd te krijgen is en dat goed laat horen wat Etan Huijs in huis heeft. Little Bird is voorzien van een spannende en zeer trefzekere instrumentatie en laat bovendien horen dat Etan Huijs een prima zanger is. De tempowisselingen maken de track nog wat interessanter en dan beschikt Etan Huijs ook nog over een geheim wapen in de vorm van de geweldige zang van Jori van Gemert, die de zo knappe track naar een nog wat hoger plan tilt.
Ook op The Secret Us neemt Etan Huijs af en toe gas terug met ingetogen folksongs, maar ook deze zijn voorzien van prachtige arrangementen), waardoor ze zich makkelijk weten te onderscheiden. Naast de fraaie klanken is er vaak die mooie stem van Jori van Gemert, die er voor zorgt dat de stem van Etan Huijs nog wat beter uit de verf komt. Het is een stem met een eigen geluid en het is bovendien een stem die emotie legt in de songs, waardoor de fraaie popliedjes op The Secret Us niet zomaar aan je voorbij gaan.
Etan Huijs maakt op The Secret Us muziek die zich niet zomaar in een hokje laat duwen. De songs van de muzikant uit Venray bevatten flink wat invloeden uit de pop, maar ook folk en country hebben hun sporen nagelaten in de muziek van de Nederlandse singer-songwriter. The Scret Us heeft hiernaast wel iets van de platen van Jeff Buckley, zeker als Etan Huijs de hogere regionen opzoekt, al is de muziek op The Secret Us wel wat opgewekter dan die van de grootheid die ons veel te vroeg heeft verlaten.
Het knappe van The Secret Us is dat Etan Huijs steeds kiest voor een net wat andere invalshoek, waardoor de plaat spannend blijft. Het ene moment vliegen de instrumenten je om de oren, het volgende moment klinkt de plaat sober of worden flink wat strijkers ingezet. Ik beluister platen van eigen bodem altijd net wat kritischer dan die van Britse of Amerikaanse muzikanten, maar kan op The Secret Us geen smetje vinden, zodat ik na Judy Blank en Yorick van Norden ook Etan Huijs kan voorzien van het predicaat “van internationale allure”. Erwin Zijleman
The Secret Us van Etan Huijs is ook verkrijgbaar via zijn bandcamp pagina: https://etanhuijs.bandcamp.com.