04 augustus 2022

Jasmine Myra - Horizons

De Britse muzikante Jasmine Myra slaat op fraaie wijze een brug tussen jazz en neoklassiek op een volgend album waarmee het geweldige Gondwana Records zich weet te onderscheiden van andere labels
Ik ben niet altijd gek op jazz en ook niet op neoklassiek, maar de wijze waarop de jonge Britse muzikante Jasmine Myra beide genres weet te verbinden trok me al snel over de streep. De jonge muzikante werd getekend door het Britse label Gondwana Records, dat de afgelopen jaren een toonbeeld is van goede smaak. Het levert een album op dat soepel manoeuvreert tussen broeierige jazz en beeldende neoklassieke muziek, maar vaak een hoofdrol voor het fraaie saxofoonspel van de jonge Britse muzikante. Horizons is een album dat het uitstekend doet op de achtergrond, maar dat je ook noot voor noot wilt doorgronden. Een volgende meesterzet van het bijzondere Britse label.


Ik vind dat ik best een brede muzieksmaak heb, maar er zijn een aantal genres waar ik helemaal niets mee heb. Er zijn ook een aantal genres waar ik wat tegenaan hik, waardoor ik er slechts heel af en toe iets uit pik. R&B is zo’n genre, maar jazz is er zeker ook een. Dat is al een hele verbetering vergeleken met mijn jongere jaren, waarin ik onmiddellijk rode vlekken kreeg van jazz. Ik hou nog altijd niet van hele nerveuze jazz vol tempowisselingen, maar het aantal jazzalbums dat ik kan waarderen groeit de afgelopen jaren gestaag. 

Mijn favoriete jazzalbum van recentere datum is het inmiddels al bijna twee jaar oude Captured Spirits van de Britse band Mammal Hands. Het is een album dat is verschenen op het zeer interessante Britse platenlabel Gondwana Records, dat twee jaar geleden met Home van Hania Rani ook een van mijn favoriete neoklassieke albums van de laatste jaren afleverde. Neoklassiek is overigens ook zo’n genre dat me lang niet altijd weet te raken. Het interessante van zowel het album van Mammal Hands als dat van Hania Rani is dat ze op alle mogelijke manieren buiten het eigen hokje treden. 

Onlangs verscheen op Gondwana Records het debuutalbum van de Britse muzikante Jasmine Myra, Horizons. Het is een album dat vooral het etiket jazz krijgt opgeplakt, maar het album bevat ook absoluut neoklassieke invloeden. Horizons van Jasmine Myra is een album dat ik niet onmiddellijk op de juiste waarde wist te schatten, maar het is wel vanaf de eerste keer horen een album dat me intrigeert. Het is een album dat zich de afgelopen weken vooral aan het eind van de avond begon op te dringen en inmiddels is het een album dat me dierbaar is. 

Jasmine Myra is een jonge en klassiek geschoolde muzikante uit Leeds, die niet alleen geweldig saxofoon speelt, maar ook uit de voeten kan als componist en bandleider. Voor haar debuutalbum deed ze een beroep op de ervaren jazzmuzikant en producer Matthew Halsall, ook de grote man achter Gondwana Records. Horizons bevat acht instrumentale tracks en het zijn acht tracks die er in slagen om een bijzondere sfeer te creĆ«ren. 

Jasmine Myra kan uit de voeten met broeierige jazzy tracks, die gelukkig niet van het zenuwachtige soort zijn, maar haar debuutalbum bevat ook een aantal tracks waarin invloeden uit de jazz wat naar de achtergrond zijn gedrongen en invloeden uit de neoklassieke muziek domineren. Het zijn allemaal beeldende tracks die het uitstekend doen bij mooie of indringende beelden, maar Jasmine Myra maakt ook muziek die de eigen fantasie stevig prikkelt. Horizons werd overigens opgenomen tijdens de verschillende corona lockdowns, wat de nodige melancholie en rust heeft achtergelaten in haar composities. 

Ik weet weinig van jazz en nog minder van neoklassieke muziek, wat het lastig maakt om dit album goed te duiden, maar ik weet wel wat ik mooi vind. Zeker de wat lome jazz met een hoofdrol voor de saxofoon van de jonge Britse muzikante, slaat zich als een warme deken om je heen, maar Jasmine Myra maakt ook muziek waarin steeds weer wat nieuws te ontdekken is, wat het beluisteren van Horizons tot een even aangename als bijzondere gebeurtenis maakt. Gondwana Records is de afgelopen jaren een bron van bijzonder talent, met Horizons van Jasmine Myra als een van de uitschieters. Erwin Zijleman

De muziek van Jasmine Myra is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Britse muzikante: https://jasminemyra.bandcamp.com/album/horizons.


Horizons van Jasmine Myra is verkrijgbaar via de Mania webshop: