John Smith draait al een tijdje mee en geldt met name in kringen van de Britse folk al heel wat jaren als een groot talent. Op het in de Verenigde Staten opgenomen The Living Kind verlegt de Britse muzikant zijn koers. Het nieuwe album van John Smith laat meer invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek horen en heeft bovendien een wat eigentijdser geluid. Het is een mooi en zeer sfeer vol geluid dat vakkundig is geproduceerd door topproducer Joe Henry en dat profiteert van de bijdragen van een aantal geweldige muzikanten. Ster van het album is echter John Smith zelf die overtuigt als muzikant, zanger en songwriter op dit album dat echt alle aandacht verdient.
Mede omdat mijn voorkeur over het algemeen uit gaat naar vrouwelijke singer-songwriters, ben ik de muziek van de Britse singer-songwriter John Smith (overigens ook niet de meest onderscheidende naam) nog niet eerder tegen gekomen. Het deze week verschenen The Living Kind is toch al het zevende studioalbum van de Britse muzikant, die een paar jaar geleden bovendien werd geschaard onder de grote beloften van de Britse folk.
Dat laatste is ook direct waar het voor mij waarschijnlijk knelde, want de vooral met traditionals gevulde folkalbums die de Britse muzikant een paar jaar geleden maakte zijn mij wat te traditioneel. Op The Living Kind laat John Smith een veel moderner geluid horen en het is een geluid dat een breder publiek aan moet kunnen spreken. Ik was zelf in ieder geval heel snel overtuigd van de kwaliteiten van de The Living Kind.
De tien tracks op het nieuwe album van John Smith laten allemaal horen dat de Britse muzikant een uitstekende gitarist is en ook in vocaal opzicht maakt de Britse muzikant makkelijk indruk. De instrumentatie van de tracks op The Living Kind bestaat in de basis uit fraai akoestisch of elektrisch gitaarspel en de behoorlijk imposante stem van John Smith, die ook als hij ingetogen zingt de ruimte vult met zijn mooie en krachtige stem.
The Living Kind laat horen dat John Smith uitstekend uit de voeten kan als singer-songwriter die genoeg heeft aan een akoestische gitaar en zijn stem, maar op zijn nieuwe album heeft de Britse muzikant andere keuzes gemaakt, wat uitstekend uit pakt. Het nieuwe album trekt direct de aandacht door een prachtig subtiel maar ook zeer sfeervol geluid en een productie van wereldklasse.
The Living Kind verraadt de hand van een producer van naam en faam en bijdragen van gelouterde muzikanten. Dat blijkt te kloppen, want het album werd geproduceerd door niemand minder dan Joe Henry, terwijl topmuzikanten als Levon Henry, Patrick Warren en Jay Bellerose de songs op The Living Kind verrijken met prachtige klanken. De bijdragen van blazers (die echt prachtig zijn), keyboards, bas en drums zijn over het algemeen subtiel, maar zorgen er voor dat het nieuwe album van John Smith zeker niet klinkt als een sober Brits folkalbum. Ook de veelvuldige inzet van achtergrondvocalen draagt hier aan bij.
De hand van Joe Henry heeft er voor gezorgd dat The Living Kind wat is opgeschoven in de richting van de Amerikaanse rootsmuziek, waardoor het album anders klinkt dan de vorige albums van de Britse muzikant. Alles op The Living Kind klinkt even mooi, maar desondanks werd het album in slechts vier dagen opgenomen in het huis van Joe Henry in Maine. Het heeft vast geholpen dat het buiten -25 graden was, waardoor er niet veel meer mogelijk was dan muziek maken.
In muzikaal opzicht klinkt het allemaal perfect, maar de zang heeft wel iets ruws en puurs wat de zeggingskracht van de songs van John Smith alleen maar vergroot. Ik hoor af en toe wel iets van de albums van David Gray, die er ook in slaagde om Britse folk te moderniseren, maar waar David Gray niet vies is van invloeden uit de pop beperkt John Smith zich tot Britse folk, Americana en een vleugje jazz. The Living Kind is mijn eerste kennismaking met de muziek van John Smith, maar dit fraaie en sfeervolle album smaakt zeker naar meer. Erwin Zijleman
The Living Kind van John Smith is verkrijgbaar via de Mania webshop: