01 maart 2024

Laetitia Sadier - Rooting For Love

Laetitia Sadier is vooral bekend van de band Stereolab, maar ook op haar soloalbums creëert de van oorsprong Franse muzikante een geheel eigen muzikaal universum, dat afwisselend schuurt en betovert
Ik vind de muziek van Laetitia Sadier lang niet altijd makkelijk en ook haar nieuwe album Rooting For Love had weer heel wat luisterbeurten nodig om me te overtuigen. De van oorsprong Franse muzikante experimenteert er stevig op los en combineert verschillende genres tot een bijzonder geluid, dat me dit keer doet denken aan een aantal albums van Serge Gainsbourg van lang geleden, zeker wanneer Laetitia Sadier in het Frans zingt. Het wordt gecombineerd met de karakteristieke stem van de muzikante, die we vooral kennen van de band Stereolab. Ik moest er flink aan wennen, maar ik ben steeds meer gecharmeerd van dit bijzondere album.



De van oorsprong Franse muzikante Laetitia Sadier maakte aan het eind van de jaren 80 deel uit van de cultband McCarthy, maar is natuurlijk vooral bekend van de band Stereolab, die ze aan het begin van de jaren 90 samen met de Britse muzikant Tim Gane formeerde. Stereolab groeide in de jaren 90 uit tot een van de lievelingen van de critici en maakte met name in de eerste tien jaar van haar bestaan een aantal baanbrekende albums, waarop de band een hele batterij aan invloeden verwerkte en een uniek eigen geluid creëerde. 

Ook in het huidige millennium maakte Stereolab nog een aantal interessante albums, maar sinds 2010 staat de band op een laag pitje, zeker wanneer het gaat om het maken van nieuwe muziek. Laetitia Sadier maakt sindsdien soloalbums en is actief in een aantal andere projecten. Ik kon niet altijd uit de voeten met de muziek van Stereolab en ook met het solowerk van Laetitia Sadier heb ik vaak wel enige moeite. Dat heeft zeker te maken met de bijzondere mix van invloeden en het experimentele karakter van haar muziek, maar ook de stem van Laetitia Sadier vind ik lang niet altijd aangenaam. 

Het deze week verschenen Rooting For Love heb ik dan ook meerdere keren opzij gelegd, maar uiteindelijk intrigeerde het album me steeds meer en groeide mijn liefde voor de nieuwe muziek van Laetitia Sadier. Rooting For Love is de opvolger van het in 2017 onder de naam Laetitia Sadier Source Ensemble uitgebrachte Find Me Finding You, maar vorig jaar bracht de Franse muzikante samen met de Braziliaanse band Mombojó ook een album uit onder de naam Modern Cosmology en stond ze weer op het podium met Stereolab. 

Het heeft allemaal niet heel veel invloed gehad op het geluid op Rooting For Love, want het is in alle opzichten een typisch Laetitia Sadier album. Het is een album dat in het verlengde ligt van haar eerdere soloalbums, maar ook echo’s van de muziek van Stereolab zijn duidelijk hoorbaar. Rooting For Love bevat met name invloeden uit de folk, jazz en psychedelica en is hier en daar voorzien van wat exotischer klinkende zonnestralen. 

De deels Engelstalige en deels Franstalige songs zoeken hier en daar nadrukkelijk het experiment, waardoor je het album een paar keer moet horen voor alles op zijn plek valt. Vervolgens prikkelt Rooting For Love uitvoerig de fantasie. Het is een album dat hier en daar afkomstig lijkt uit het Parijs van een paar decennia geleden en er is niet veel fantasie voor nodig om je voor te stellen dat Serge Gainsbourg een flinke vinger in de pap had. Ik had bij de muziek van Laetitia Sadier niet eerder associaties met de muziek van Serge Gainsbourg, maar bij beluistering van Rooting For Love zijn ze er volop, wat het album nog wat interessanter maakt. 

Rooting For Love is zowel in muzikaal als in vocaal opzicht geen moment alledaags en ook de songs van Laetitia Sadier zijn van een soort dat je niet heel vaak tegen komt. Je moet je open stellen voor de bijzondere songs, muziek en zang van de Franse muzikante, die overigens al sinds haar Stereolab jaren vanuit Londen opereert, maar als je dit doet is de kans groot dat je uiteindelijk wordt beloond. Laetitia Sadier beweegt zich ook met Rooting For Love weer met grote regelmaat buiten mijn muzikale comfort zone, maar ik raak ook steeds meer gesteld op dit bijzondere album. Erwin Zijleman

De muziek van Laetitia Sadier is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Franse muzikante: https://laetitiasadier.bandcamp.com/album/rooting-for-love.


Rooting For Love van Laetitia Sadier is verkrijgbaar via de Mania webshop: