11 oktober 2024

Genevieve Stokes - With A Lightning Strike

Genevieve Stokes debuteert deze week met het knappe With A Lightning Strike, waarop de Amerikaanse muzikante lekker in het gehoor liggende indie popsongs combineert met diepgang en intensiteit
Ik had With A Lightning Strike van Genevieve Stokes eind vorige week eerlijk gezegd verwacht in de meeste lijstjes met tips, maar het is helaas redelijk stil gebleven rond het album. Dat is jammer, want de muzikante uit Maine heeft een uitstekend album gemaakt. Het door niemand minder dan Tony Berg geproduceerde album kan worden omschreven als indiepop, maar het is wel indiepop die zich onderscheidt van de meeste albums in het genre. Dat doet Genevieve Stokes met haar stem, met de inkleuring van haar songs en met de songs zelf. With A Lightning Strike dringt zich makkelijk op, maar er valt ook veel te ontdekken op dit intense album, dat mij in ieder geval heeft overrompeld.



EP’s en mini-albums laat ik meestal links liggen, er zijn immers al veel meer nieuwe albums dan ik kan bespreken in een week op de krenten uit de pop, maar over het mini-album Swimming Lessons van Genevieve Stokes uit 2021 en haar EP Catching Rabbits uit 2023 heb ik erg getwijfeld. De muzikante uit Maine maakte op haar beide releases indruk met interessante maar ook aanstekelijke songs en vooral met een flinke dosis eigenzinnigheid. 
Ik keek dan ook erg uit naar het debuutalbum van de Amerikaanse muzikante en dat album is deze week verschenen. 

Bij beluistering van het mini-album en de EP van Genevieve Stokes moest ik af en toe aan Fiona Apple denken. Dat is een van mijn muzikale helden en het is er een van wie ik helaas maar zelden invloeden hoor op albums van andere muzikanten. In de songs van Genevieve Stokes hoorde ik ze echter wel en dat was een van vele redenen om onder de indruk te zijn van Swimming Lessons en Catching Rabbits. Ik hoor ze ook op haar debuutalbum With A Lightning Strike, waarop Genevieve Stokes laat horen dat het nog veel beter kan dan ze tot dusver liet horen. 

Invloeden van Fiona Apple zijn ook dit keer subtiel aanwezig en duiken met name op in het pianospel en in de intensiteit van de songs van Genevieve Stokes. De naam van Fiona Apple is zeker niet de enige naam die opduikt bij beluistering van With A Lightning Strike, want het debuutalbum van Genevieve Strokes klinkt af en toe als een omgevallen platenkast met heel veel persoonlijke favorieten, onder wie zeker Phoebe Bridgers en Billie Eilish, maar het zijn er veel meer. 

With A Lightning Strike is een album dat goed past in het hokje indiepop, maar binnen dit genre zoekt Genevieve Stokes de eigenzinnige hoek op. De songs op With A Lightning Strike zijn avontuurlijker dan op de meeste andere indiepop albums en ook eigenzinniger. Je hoort het in de muziek, die mooi is maar ook steeds de fantasie weet te prikken en je hoort het in de zang van Genevieve Strokes, die zingt met veel gevoel en expressie. 

De songs op With A Lightning Strike zitten vol bijzondere wendingen, maar het zijn ook lekker in het gehoor liggende en vaak aanstekelijke en direct memorabele songs, wat knap is. Het album klinkt ook nog eens perfect, wat mede de verdienste is van producer Tony Berg, die een prachtig cv heeft, waarop inmiddels de namen van onder andere Paul McCartney, Phoebe Bridgers, Boygenius en Lizzy McAlpine prijken. 

Laatstgenoemde maakte wat mij betreft een van de beste indiepop albums van 2024 en het is een album dat verrassend weinig aandacht heeft gekregen van de gerenommeerde muziekpers. Die laat het momenteel ook afweten wanneer het gaat om het debuutalbum van Genevieve Stokes en daar begrijp ik echt niets van. Gelukkig weet de muzikante uit Portland, Maine, via TikTok een groot publiek te bereiken, maar With A Lightning Strike had ook zeker niet misstaan tussen de wekelijkse tips van bijvoorbeeld Pitchfork en Paste. 

Zelf ben ik in ieder geval heel gelukkig met het debuutalbum van Genevieve Stokes dat dieper graaft dan de meeste andere albums in het genre en ook een stuk intenser is. Die intensiteit neemt alleen maar toe wanneer je het album vaker hoort en nieuwe dingen blijft ontdekken in de bijzondere songs van Genevieve Stokes. Jaarlijstjesmateriaal wat mij betreft. Erwin Zijleman