13 oktober 2024

ML Buch - Suntub (2023)

De Deense muzikante ML Buch leverde een jaar geleden een fascinerend album af dat met geen mogelijkheid in een hokje is te duwen en dat deze week terecht nog eens wordt uitgelicht door de Amerikaanse website Paste
Suntub van ML Buch is me vorig jaar volledig ontgaan, maar het is een bijzonder album, dat mooier en interessanter wordt wanneer je er vaker naar luistert. Centraal op het album staat het bijzondere spel op de 7-snarige gitaar van ML Buch. Het is de basis van een wat experimenteel maar ook mooi en ruimtelijk geluid, dat wordt aangevuld met afwisselend experimentele en atmosferische klanken van synths. Wanneer de Deense muzikante zang toevoegt worden de songs van ML Buch net wat toegankelijker en folkier, maar het geluid op Suntub blijft uniek. Er was een jaar geleden niet veel aandacht voor, maar dit fascinerende album verdient een herkansing.



De Amerikaanse website Paste publiceerde de afgelopen week een lijst met de honderd beste albums van de jaren 2020. Ik besprak ruim de helft van deze albums op de krenten uit de pop en omdat Paste een van mijn wekelijkse tipgevers is, kwam ik ook flink wat andere albums tegen die ik op advies van de Amerikaanse website wel heb beluisterd, maar die niet aansloten bij mijn smaak, bijvoorbeeld omdat het ging om genres die me minder goed liggen als metal, avant garde, filmmuziek of rap. 

Ik vond uiteindelijk dan ook maar één album dat ik niet graag had willen missen, maar met dat album ben ik heel blij. Het gaat om Suntub van ML Buch. Het is het tweede album van de Deense muzikante Marie Louise Buch, die deze week toevallig ook opduikt op het album van de eveneens uit Denemarken opererende Rebecca Maria Stougaard, die interessante muziek maakt onder de naam Molina. 

Suntub verscheen ongeveer een jaar geleden en ik kan niet herinneren dat ik destijds naar het album heb geluisterd. Het is een album dat vooral zeer positieve recensies kreeg en het zijn recensies waarin het niet goed lukt om een label te plakken op de muziek van ML Buch. Dat levert vaak creatieve vergelijkingen op en die waren er ook voor Suntub, dat ergens werd omschreven als “middle-period Joni Mitchell covering Talk Talk and run through a computer made of jelly”. Zo bijzonder kan ik ze niet verzinnen en ik ga dan ook geen poging wagen. 

Het ruim 55 minuten durende album begint met op een bijzondere manier vervormde synths en een eenvoudig ritme, maar na ongeveer een minuut komt er wat meer lijn in de openingstrack van Suntub, zeker wanneer fraai elektrisch gitaarspel opduikt en uiteindelijk ook de stem van Marie Louise Buch invalt. De zang van de Deense muzikante en haar ruimtelijke en veelkleurige gitaarspel op haar 7-snarige gitaar (Andy Summers wordt ergens genoemd als referentie en daar zit wat in) zijn uiteindelijk de belangrijkste ingrediënten in de songs van ML Buch, terwijl de synths vooral op de achtergrond uitwaaien. 

Het hierboven genoemde citaat is buiten de van gelei gemaakte computer niet eens zo gek, want de songs van de Deense muzikante hebben in vocaal opzicht een folky karakter en zijn in muzikaal opzicht vooral sfeervol. Het leuke van Suntub is dat het een album is dat totaal anders klinkt dan de meeste andere albums van het moment, zonder dat het erg tegen de haren in strijkt. 

Zeker in muzikaal opzicht heeft het album een wat experimenteel karakter, wat je vooral hoort in de passages waarin de zang ontbreekt, maar ik hoor ook intro’s die juist zeer toegankelijk zijn. Wanneer vocalen worden toegevoegd klinkt de muziek van ML Buch nog wat toegankelijker, maar het geluid van de muzikante uit Kopenhagen blijft heel apart. Suntub werd overigens opgenomen op bijzondere plekken, want de zang werd vooral in de auto opgenomen, terwijl de gitaren overal en nergens op de band werden gezet en het geluid verder werd versterkt in sauna’s en zwembaden. 

ML Buch maakt op Suntub zeker geen doorsnee popsongs, maar hoe vaker ik naar het album luister hoe mooier en hoe minder tegendraads ik het vind. Zeker wanneer de muziek repeteert hoor ik wel wat van de muziek waarmee Tash Sultana ooit begon, maar dan met een koele Scandinavische in plaats van een broeierige Australische touch, waarmee ik dan toch nog tot een cryptische omschrijving van het album ben gekomen. Erwin Zijleman

De muziek van ML Buch is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Deense muzikante: https://mlbuch.bandcamp.com/album/suntub.


Suntub van ML Buch is verkrijgbaar via de Mania webshop: