20 april 2009

Au Revoir Simone - Still Night, Still Light

Au Revoir Simone is een trio uit Brooklyn dat tot dusver twee hele mooie platen (Verses of Comfort, Assurance & Salvation uit 2006 en The Bird Of Music uit 2007) en een nogal overbodige remix plaat (het vorig jaar verschenen Reverse Migration) uitbracht. Still Night, Still Light is de derde plaat van Heather D'Angelo, Erika Forster en Annie Hart en ook dit is weer een hele mooie. Net als op haar vorige twee platen maakt Au Revoir Simone ook op Still Night, Still Light weer honingzoete synthpop. Een eenvoudige ritmebox, wat ijle synthesizerklanken en drie prachtige vrouwenstemmen zijn de voornaamste ingrediënten van een plaat die net wat minder uitbundig klinkt dan het wereldwijd geprezen The Bird Of Music, maar het gaat te ver om te zeggen dat Au Revoir Simone op haar derde plaat andere wegen in slaat. Ook op Still Night, Still Light zijn invloeden uit de jaren 80 nadrukkelijk aanwezig en is de vergelijking met de muziek van Stereolab (en in iets minder mate Young Marble Giants en Luscious Jackson) niet te vermijden, maar tegelijkertijd is de muziek van Au Revoir Simone zo fris als dauwdruppels op een mooie lenteochtend. Alle drie de bandleden drukken op hun eigen manier hun stempel op deze plaat, wat zorgt voor een lekker afwisselend geluid. Een elektronisch geluid dat bij de meeste soortgenoten van Au Revoir Simone kil aanvoelt, maar de muziek van Au Revoir Simone is ondanks alle elektronica zeer warmbloedig. En zo is ook Still Night, Still Light weer een plaat met betoverend mooie en buitengewoon verleidelijke popliedjes die uitblinken door zowel eenvoud als inventiviteit. Een plaat met wonderschone popliedjes die ergens op het Internet is omschreven als een folkplaat zonder folkinstrumenten en dat is eigenlijk niet eens zo’n gekke omschrijving. Een ieder die zich heeft laten verleiden door de vorige twee platen van deze drie vrouwen uit New York, zal ook weer als een blok vallen voor Still Night, Still Life. Een ieder die de muziek van Au Revoir Simone nog niet kent, maar wel vatbaar is voor warmbloedige elektronische popliedjes met verleidelijke vocalen, moet heel snel gaan luisteren naar deze fraaie plaat die ook nog eens een eersteklas groeiplaat blijkt. Erwin Zijleman