Waar Inara George met The Bird And The Bee kiest voor avontuurlijke muziek met een steeds groter wordende elektronische component, kiest ze op haar soloplaten voor voornamelijk ingetogen en akoestische songs met een jazzy inslag.
Inara George is de dochter van voormalig Little Feat voorman en cultheld Lowell George, die vlak voor haar vijfde verjaardag overleed aan een overdosis drugs. Het sloeg diepe wonden in het gezin waarin Inara opgroeide, maar het zijn wonden die nog niet eerder zo persoonlijk werden bezongen als op haar nieuwe soloplaat Dearest Everybody.
Dearest Everybody is een zeer persoonlijke plaat, die onder andere terugkijkt op een zeker niet alledaagse jeugd, waarin naast het leed ook muziek een belangrijke rol speelde (menige grootheid uit de Amerikaanse muziekindustrie kwam bij de familie George over de vloer). Het geeft de plaat een bijzondere lading.
Ook op haar nieuwe soloplaat kiest Inara George voor behoorlijk ingetogen songs, al is de productie hier en daar ook wat uitbundiger dan we van Inara George gewend zijn. Het is een productie waarvoor wederom Mike Andrews, ook al present op haar vorige soloplaten, tekent en het is een productie die de songs van Inara George voorziet van iets bijzonders.
Dearest Everybody staat met minstens één been in de singer-songwriter muziek uit de vroege jaren 70, maar kiest zeker niet voor de makkelijkste weg. De songs van Inara George zijn opvallend ingetogen en niet altijd even toegankelijk, waardoor je de tijd moet nemen voor de bijzondere songs van de Amerikaanse singer-songwriter.
Zeker in muzikaal opzicht moest ik in eerste instantie erg wennen aan een aantal songs op Dearest Everybody en dan met name aan de koortjes en tierelantijntjes die zijn toegevoegd aan de plaat, maar ook dit keer is er natuurlijk de heerlijke stem van Inara George en die overtuigt nog altijd bijzonder makkelijk. Het is een stem die in het verleden vooral is vergeleken met die van Norah Jones en dat is een associatie die ook bij beluistering van Dearest Everybody niet valt te onderdrukken.
Zeker in de zeer spaarzaam ingekleurde songs, maakt de stem van Inara George diepe indruk, maar ook de wat speelsere songs op de plaat winnen uiteindelijk aan kracht. Het levert een plaat op die niet zo snel en makkelijk zal overtuigen als de gemiddelde plaat in het genre, maar het diepgravende en persoonlijke karakter van de songs van Inara George en zeker ook haar bijzonder aangename stem, zorgen er voor dat Dearest Everybody er na enige gewenning flink wat bovenuit steekt, precies zoals we dat inmiddels van deze George telg verwachten. Erwin Zijleman