Meestal verafschuw ik het, maar er zijn van die dagen dat ik een ongelooflijk zwak heb voor Amerikaanse zangeressen die opereren op het snijvlak van Nashville country en aanstekelijke pop.
Jessie James Decker is zo’n zangeres en met Southern Girl City Lights heeft ze een debuut afgeleverd waar ik soms helemaal niets mee kan, maar soms ook geen genoeg van kan krijgen.
Jessie James werd geboren in het Italiaanse Vicenza als kind van een Amerikaanse militair, maar groeide op in Louisiana, waar ze al op jonge leeftijd een graag geziene gast was op talentenjachten.
In 2009 debuteerde ze veelbelovend (als Jessie James), maar destijds moest ze het afleggen tegen onder andere Taylor Swift, die op dat moment de onbetwiste koningin van de countrypop was. Na een nauwelijks opgemerkte tweede plaat trad Jessie James in het huwelijk met de American Football ster Eric Decker en werd ze toch nog een ster in de reality tv serie die het verse echtpaar volgde.
Acht jaar na haar debuut probeert de Amerikaanse zangeres, nu als Jessie James Decker, nogmaals om een plekje in de spotlights van de muziekindustrie te veroveren. De titel van haar nieuwe plaat geeft prijs in welke richting Jessie James Decker zich beweegt. Allmusic.com omschrijft het als volgt en dat is wat mij betreft een vlag die de lading uitstekend dekt: “she may be a country girl, but she's attracted to the bright lights of the big city”.
Op Southern Girl City Lights laat Jessie James Decker horen dat ze is opgegroeid met de countrymuziek uit het Zuiden van de Verenigde Staten, maar dat ze ook de meer op pop gerichte radiozenders wist te vinden. De meeste songs op de plaat hebben een onderlaag vol invloeden uit de country en het is bij vlagen een hele mooie en subtiele onderlaag.
In de meeste songs op Southern Girl City Lights wordt de rootsy onderlaag gecombineerd met een blinkende toplaag vol invloeden uit de radiovriendelijke Amerikaanse popmuziek. Jessie James Decker treedt hiermee in de voetsporen van haar voormalige concurrente Taylor Swift, maar vergeleken met de laatste plaat van Taylor Swift laat Jessie James Decker op haar nieuwe plaat veel meer invloeden uit de country horen.
Het levert een aantal songs op die in de smaak zullen vallen bij liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek, zeker wanneer de Amerikaanse flirt met soulvolle blues, maar ook voor de liefhebber van aanstekelijke pop valt er op Southern Girl City Lights genoeg te genieten.
Jessie James Decker heeft een plaat gemaakt waarmee ze in commercieel opzicht flink moet gaan scoren, wat in de Verenigde Staten gezien haar naamsbekendheid vast wel gaat lukken, maar Southern Girl City Lights laat ook talent horen. Met de zang op de plaat is bijvoorbeeld helemaal niets mis. Jessie James Decker beschikt over een krachtige en soulvolle stem en het is een stem die in meerdere genres uit de voeten kan en die hier en daar imponeert.
Ook in muzikaal en productioneel opzicht valt er weinig aan te merken op Southern Girl City Lights. De plaat klinkt bijzonder aangenaam en laat een verrassend veelzijdig geluid horen dat naast country en pop ook flirt met blues, rock, soul, 80s disco en 50s en 60s pop.
Zeker wanneer de Amerikaanse zangeres opschuift richting pop moet je in de stemming zijn voor de muziek van Jessie James Decker, maar ook als je dat niet bent valt er op Southern Girl City Lights genoeg te genieten over. Als je wel in de stemming bent voor de blinkende klanken van Jessie James Decker overtuigt haar comeback plaat bijzonder makkelijk.
Ik ben er van overtuigd dat de volgende plaat van Jessie James Decker zomaar een draak van een Nashville countrypop plaat kan zijn, maar ze beschikt ook absoluut over voldoende talent om een hele goede rootsplaat te maken. Het voordeel van de twijfel is dus op zijn plaats, maar stiekem vind ik Southern Girl City Lights ook een hele goede en aangename plaat, die maar heel af en toe uit de bocht vliegt en veel vaker enorm vermaakt. Erwin Zijleman