Rozemarijn en knoflook is een combinatie die in het in de keuken uitstekend doet (bijvoorbeeld bij aardappels of bij lamsvlees), maar ook in de muziek levert het fraaie resultaten op.
Rosemary & Garlic is een Nederlands duo dat bestaat uit zangeres Anne van den Hoogen en toetsenist Dolf Smolenaers. Het tweetal bracht een paar jaar geleden een bijzonder veelbelovende EP (The Kingfisher) uit, maar hierna was het helaas lang stil rond Rosemary & Garlic.
Het tweetal heeft daarom wel in alle rust kunnen werken aan het debuut van Rosemary & Garlic en dat (titelloze) debuut is nu verschenen.
Rosemary & Garlic maakt op haar debuut vooral uiterst ingetogen muziek, maar het is muziek vol toverkracht. In de subtiele instrumentatie staat de piano van Dolf Smolenaers centraal. De stemmige pianoklanken zorgen voor een sfeervol klankentapijt en het is een klankentapijt waarin de heldere stem van Anne van den Hoogen uitstekend gedijt. Het is een stem die herinnert aan die van de folkies uit vervlogen tijden, maar hier en daar hoor ik ook een vleugje Tori Amos, maar dan (gelukkig) wel Tori Amos die niet wordt geplaagd door demonen.
De muziek van Rosemary & Garlic sluit aan bij de Britse folk van lang geleden, maar heeft ook iets mysterieus of zelfs iets mystieks. In de meest folky moment heeft de muziek van het Nederlandse duo vooral raakvlakken met de prachtplaten van Nick Drake, maar Rosemary & Garlic kan ook opschuiven richting de dromerige muziek van The Cocteau Twins of richting de new age van Enya.
Het Nederlandse duo bestrijkt hierdoor een breed palet, maar slaagt er ook in om een consistent eigen geluid neer te zetten. Het Nederlandse tweetal noemt haar muziek zelf “an ode to dreamers, to nature, to the imaginary” en dat snijdt hout.
De muziek van Anne van den Hoogen en Dolf Smolenaers doet het uitstekend op de achtergrond en voorziet stille ochtenden en kille avonden van veel sfeer en warmte, maar Rosemary & Garlic maakt ook muziek die je uit wilt pluizen. Wanneer je wat beter luistert hoor je dat de fraaie pianoklanken worden gecombineerd met subtiel ingezette elektronica en akoestische instrumenten, die extra lagen en onderhuidse spanning toevoegen aan de muziek van Rosemary & Garlic.
Zeker liefhebbers van folk zullen zich snel thuis voelen in het bijzondere geluid van het Nederlandse tweetal, maar ook muziekliefhebbers die pure folk vaak net wat te pastoraal en plechtig vinden klinken (en ik reken mezelf op zijn minst enigszins tot deze categorie) kunnen makkelijk vallen voor de bijzondere muziek van Rosemary & Garlic.
Het titelloze debuut van Anne van den Hoogen en Dolf Smolenaers kreeg mij te pakken toen ik de plaat voor het eerst met de koptelefoon had beluisterd en werd meegezogen naar een sprookjeswereld van grote schoonheid. Het is een sprookjeswereld die voorzichtig aansluit bij die van andere Nederlandse bands als Nancy Brick en Sommerhus, waardoor deze plaat voor mij zomaar kan uitgroeien tot een jaarlijstjesplaat, al is daarover beginnen natuurlijk echt te vroeg. Het zegt echter veel over de bijzondere schoonheid van de muziek van Rosemary & Garlic. Erwin Zijleman