22 januari 2021

Axel Flóvent - You Stay By The Sea

De piepjonge IJslandse muzikant Axel Flóvent levert een debuutalbum af dat steeds meer betovert met werkelijk prachtig ingekleurde songs en beeldende klanken vol fraaie details
De IJslandse muzikant Axel Flóvent baarde de afgelopen jaren al een aantal malen opzien met veelbelovende EP’s. Het is mij ontgaan en ook zijn debuutalbum You Stay By The Sea had ik bijna terzijde geschoven. Ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan, want iedere keer als ik naar het debuut van Axel Flóvent luister vind ik het album weer wat mooier en indrukwekkender. De songs van de IJslandse muzikant variëren van zeer toegankelijk tot zweverig en bedwelmend en het zijn stuk voor songs die prachtig zijn ingekleurd. Van zijn stem moet je houden, maar zingen kan Axel Flóvent absoluut. Uiteindelijk valt alles op zijn plek en resteert een bijzonder fraai album.


Axel Flóvent is een piepjonge singer-songwriter uit Húsavík, een klein vissersdorp aan de IJslandse noordkust. Hij is inmiddels een jonge twintiger, maar in zijn tienerjaren bracht hij al een aantal EP’s uit, die stuk voor stuk goed werden ontvangen. You Stay By The Sea is het debuutalbum van de IJslandse muzikant en het is een debuutalbum dat me al een week lang intrigeert, zonder dat me duidelijk was of ik het album nu goed vond of niet. 

Voor beiden is wat te zeggen. In eerste instantie vond ik de songs op het album net wat te gepolijst en te braaf klinken, waardoor ik het album snel weer terzijde schoof. Bij de volgende beluistering werd ik juist zeer positief verrast door de werkelijk wonderschone klanken op het album. 

Het zijn klanken die absoluut IJslands klinken, maar ook een stuk minder zweverig zijn dan de meeste andere muziek die we kennen van het eiland. Het is een instrumentatie die niet alleen indruk maakt met ruimtelijke en beeldende klanken, maar het is ook zeer smaakvolle instrumentatie, waarin steeds weer andere mooie details opvallen. 

En dan is er ook nog de stem van de IJslandse muzikant, die ik minstens net zo vaak mooi als net wat te glad vind. Ik ben er zoals gezegd al een week mee in de weer, maar hoe vaker ik naar You Stay By The Sea van Axel Flóvent luister, hoe meer ik onder de indruk ben van het album.

De stem van de IJslandse muzikant, die hier en daar aan die van Coldplay’s Chris Martin doet deken, klinkt me steeds aangenamer in de oren, terwijl de songs voldoende buiten de lijntjes kleuren om te ontsnappen aan oordelen als te gepolijst en te braaf. 

De instrumentatie is sinds de eerste beluistering van het debuut van Axel Flóvent alleen maar mooier en indrukwekkender geworden. De IJslandse muzikant heeft zijn muziek zeker niet volgepropt, waardoor de songs op You Stay By The Sea ruimtelijk blijven klinken, maar ondertussen is het ook een instrumentatie vol wonderschone momenten, die het album al snel een flink stuk boven de middelmaat uit tillen. 

Het is absoluut muziek van deze tijd, maar zeker in de wat meer pop georiënteerde songs hoor ik hier en daar ook een vleugje popmuziek uit de jaren 80, wat weer fraai contrasteert met de bijna klassiek gearrangeerde songs en de songs waarin zweverige IJslandse klanken het toch even winnen. 

Zeker na de behoorlijk toegankelijke openingssongs laat Axel Flóvent al snel horen dat hij ook veel dieper kan graven en maakt hij indruk met songs die niet alleen goed zijn voor prachtige beelden op het netvlies, maar die ook alle aandacht vereisen om maar niets moois te missen, zeker als ook nog eens prachtig gearrangeerde blazers opduiken. 

Het is mij inmiddels duidelijk dat je niet te snel moet oordelen over het debuutalbum van Axel Flóvent en dat je zeker niet moet oordelen op basis van de eerste paar songs. In de 45 minuten die het album duurt wordt You Stay By The Sea inmiddels alleen maar mooier en indrukwekkender. 

De minpunten die me in eerste instantie wat in de weg zaten zijn inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen en de rek is er nog niet uit. Alle reden dus om Axel Flóvent te bestempelen als enorm talent voor de toekomst en You Stay B y The Sea uit te roepen tot een van de eerste memorabele debuutalbums van 2021. Erwin Zijleman


You Stay By The Sea van  Axel Flóvent is verkrijgbaar via de Mania webshop: