woensdag 17 november 2021

Yorick van Norden - Playing By Ear

Yorick van Norden maakte drie jaar geleden indruk met knappe songs vol invloeden uit de jaren 70, die hij op het razend knappe Playing By Ear heeft gemoderniseerd en heeft voorzien van een eigen smoel
De Nederlandse muzikant Yorick van Norden maakt ook op zijn nieuwe album Playing By Ear geen geheim van zijn muzikale helden, die hun gloriejaren meestal beleefden in de jaren 70. Waar de Nederlandse muzikant zijn songs op The Jester uit 2018 nog overgoot met een smaakvolle maar ook wat zware jaren 70 saus, klinken de songs op zijn nieuwe album Playing By Ear frisser, lichter en eigentijdser. Ook Playing By Ear is een zoekplaatje vol echo’s uit de geschiedenis van de popmuziek, maar Yorick van Norden heeft dit keer ook een duidelijker eigen geluid. Het is een smaakvol geluid vol diepgang en mooie verrassingen, maar het is ook een geluid dat de zon nog even laat schijnen.


Ik begon drie jaar geleden met enige aarzeling aan mijn eerste beluistering van het tweede album van de Nederlandse muzikant Yorick van Norden, maar The Jester overtuigde me vrijwel onmiddellijk. Op The Jester maakte Yorick van Norden geen moment een geheim van zijn bewondering voor een aantal muzikale helden uit de jaren 70 en met name voor het werk van The Beatles, maar hij stapte niet in de valkuil waar veel van zijn muzikale soortgenoten helaas wel in stappen. 

Wanneer het halen van inspiratie uit de jaren 70 omslaat in het nauwkeurig reproduceren van de muziek uit dit decennium, haak ik over het algemeen snel af. En dit is precies wat Yorick van Norden niet deed op The Jester, maar wel hetgeen waar ik op voorhand bang voor was. The Jester stond weliswaar met één been in de jaren 70, maar bleef daar gelukkig niet in hangen, waardoor Yorick van Norden ook de soundtrack voor de nazomer van 2018 afleverde. 

Deze week keert de Nederlandse muzikant terug met zijn derde soloalbum, Playing By Ear. Na het succes van The Jester kreeg Yorick van Norden te maken met een aantal diepe dalen in zijn leven. Zijn moeder overleed aan een erfelijke nierziekte, waaraan hij inmiddels zelf ook blijkt te lijden, net als zijn zus. Vervolgens kwam ook nog eens de coronapandemie, die een streep zette door het mooie plan om zijn derde soloalbum op te nemen in de legendarische Abbey Road Studios in Londen. 

Yorick van Norden week noodgedwongen uit naar een Nederlandse studio en dat is misschien helemaal niet zo slecht geweest. Een album opnemen in de roemruchte studio’s in Londen had Playing By Ear mogelijk toch wat meer de kant van de retro opgetrokken, maar het in Nederland opgenomen album klinkt opvallend fris en eigentijds. 

Op de cover van het album zien we het kleine huisje op het Canarische Eiland La Palma, dat welhaast door een wonder ontsnapte aan de allesverwoestende lavastromen. Het is een mooi beeld dat houvast geeft in deze bijzondere tijden, waarbij we maar even moeten vergeten dat het huisje later alsnog ten prooi is gevallen aan de lavastromen. 

Yorick van Norden liet op The Jester horen dat hij een uitstekend songwriter is, die ook zijn klassiekers kent. Dat laatste hoor je ook weer op Playing By Ear, dat hier en daar klinkt als de spreekwoordelijke omgevallen platenkast, zonder de muziek van weleer te willen reproduceren. 

Dat Yorick van Norden een getalenteerd songwriter is, hoor je misschien nog wel beter dan op het vorige album van de Nederlandse muzikant. Playing By Ear staat vol met songs waar je, ondanks de melancholie op het album, onmiddellijk vrolijk van wordt en wat zijn het goede songs. 

Het zijn songs die bijzonder aangenaam en zeer gevarieerd zijn ingekleurd, wat mede de verdienste is van producer Tom Broshuis (Mister and Mississippi), die de tijdloze songs van Yorick van Norden steeds weer voorziet van een eigentijds geluid met wat echo’s uit het verleden. 

Die echo’s uit het verleden komen dit keer niet alleen uit de jaren 70, want ik hoor ook invloeden van menig klassieker uit de Excelsior stal, waartoe Yorick van Norden inmiddels zelf ook behoort, en van de Britse bands die zich decennia na het uit elkaar vallen van The Beatles lieten beïnvloeden door de muzikale erfenis van de Fab Four. The Jester was voor mij nog een album vol belofte, maar met Playing By Ear maakt Yorick van Norden de belofte meer dan waar. Erwin Zijleman


Playing By Ear van Yorick van Norden is verkrijgbaar via de Mania webshop: