09 december 2021

Nina June - Meet Me On The Edge Of Our Ruin

Nina June imponeert op haar vierde album als zangeres en levert met het ook nog eens prachtig ingekleurde Meet Me On The Edge Of Our Ruin een geweldig album vol internationale allure af
Ik had nog niet eerder kennis gemaakt met de muziek van de Nederlandse singer-songwriter Nina June, maar haar vierde album Meet Me On The Edge Of Our Ruin is in alle opzichten een voltreffer. De instrumentatie en arrangementen zijn sfeervol en trefzeker, de songs steken stuk voor stuk knap in elkaar, maar klinken ook aangenaam en tijdloos, de teksten gaan ergens over en Nina June is boven alles een zeer getalenteerd zangeres, die de concurrentie, nationaal en internationaal, met twee vingers in de neus aan kan. Het levert een sfeervol album op dat in deze donkere tijden wonderen kan verrichten, maar Meet Me On The Edge Of Our Ruin is er ook absoluut een voor de jaarlijstjes, al is hiervoor de releasedatum helaas wat ongelukkig.


De Nederlandse singer-songwriter Nina June (geboren als Nienke Paardekoper) bracht vorige week haar vierde album uit, maar Meet Me On The Edge Of Our Ruin is mijn eerste kennismaking met haar muziek. Het is een kennismaking die naar veel maar smaakt, want wat is het nieuwe album van de Nederlandse muzikante een aangenaam, mooi en in kwalitatief opzicht hoogstaand album. 

Direct vanaf de openingstrack maakt Nina June indruk met een mooie en veelzijdige stem, met bijzonder fraai ingekleurde songs en bovendien met songs die niet alleen lekker in het gehoor liggen, maar ook knap in elkaar zitten, waardoor haar nieuwe album van alles met je doet en maar blijft verbazen. 

Het klankentapijt op Meet Me On The Edge Of Our Ruin is lekker vol, maar de muziek van Nina June klinkt ook warm en is bovendien zeer sfeervol. Het is een organisch klinkend geluid, waarin hoorbaar flink wat instrumenten zijn gebruikt en waarin strijkers zorgen voor stemmige klanken. Het past allemaal prachtig bij de stem van Nina June, die haar vocalen hier en daar in een aantal lagen opstapelt. 

Meet Me On The Edge Of Our Ruin ademt direct vanaf de eerste noten kwaliteit en deze kwaliteit houdt de Nederlandse singer-songwriter het hele album vast. Nina June heeft met Meet Me On The Edge Of Our Ruin een tijdloos singer-songwriter album gemaakt en het is er een van een soort die we tegenwoordig veel te weinig horen. 

In een tijd waarin het mode is om het grootste deel van de tijd voluit te zingen, zijn de fraai gedoseerde vocalen van de Nederlandse muzikante een verademing. Nina June zingt met veel precisie en ook met veel gevoel, waardoor de songs op Meet Me On The Edge Of Our Ruin, in ieder geval voor mij, beschikken over een vrijwel onweerstaanbare hoeveelheid verleiding. 

Door mijn onbekendheid met de muziek van Nina June, liet ik het album vorige week nog liggen, maar sinds de eerste beluistering van de songs op het album, ben ik verliefd op haar muziek en die liefde wordt alleen maar sterker, want wat dringt dit album zich genadeloos op.

Het geluid is bijzonder mooi, de zang is prachtig, maar ook de songs op Meet Me On The Edge Of Our Ruin zijn van een bijzondere schoonheid. Het zijn tijdloze songs die direct bij eerste beluistering bijzonder aangenaam in het gehoor liggen, maar hoe vaker ik de songs op het vierde album van Nina June hoor, hoe intenser ik ze wil koesteren. 

Zeker door de warme vocalen en de stemmige strijkers, is dit een album dat het uitstekend doet in het huidige seizoen en nog wat beter in een koude decembermaand met een avond lockdown. Ik kan me echter zomaar voorstellen dat Meet Me On The Edge Of Our Ruin van Nina June ook de eerste lentedagen en zwoele zomeravonden van 2022 prachtig gaat inkleuren. 

Vrijwel alle songs op het album klinken zwoel en zorgeloos, maar luister naar de teksten op het album en je hoort dat Nina June zich wel degelijk druk maakt om de grote wereldproblemen van het moment en bovendien persoonlijk wel het een en ander heeft meegemaakt. Het geeft haar geweldige zang nog wat extra lading.

Net als het album van de eveneens uit Nederland afkomstige Celine Cairo heeft Nina June een album gemaakt dat er niet alleen in nationaal maar ook in internationaal opzicht uitspringt. Ik denk niet dat ik dit jaar veel zangeressen heb gehoord die beter zijn dan Nina June en ik heb er echt heel veel gehoord. Ook het geluid op het album, de arrangementen en de songs op Meet Me On The Edge Of Our Ruin beschikken over volop internationale allure. Koesteren dit album dus, dat overigens wel schreeuwt om een release op vinyl! Erwin Zijleman


Meet Me On The Edge Of Our Ruin van Nina June is verkrijgbaar via de Mania webshop: