20 december 2021

French For Rabbits - The Overflow

Wat van je van ver haalt is echt niet altijd lekkerder, maar voor de zoete en dromerige verleiding van de Nieuw-Zeelandse band French For Rabbits op The Overflow gaat het oude gezegde zeker op
The Overflow is mijn derde kennismaking met de muziek van de Nieuw-Zeelandse band French For Rabbits, maar waar de vorige twee albums van de band uit Wellington me pas na een tijd wisten te veroveren, had het derde album van de band me vrij snel te pakken. French For Rabbits staat voor heel veel zoete verleiding, maar de dromerige muziek van de band zit knap in elkaar en ook op de zang van boegbeeld Brooke Singer heb ik echt niets aan te merken. Naarmate ik dit album vaker hoor, wordt het echt alleen maar beter. French For Rabbits staat garant voor zoete en dromerige klanken, maar prikkelt ook continu de fantasie. Bijzonder album van een bijzondere band.


Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat ik de vorige twee albums van de Nieuw-Zeelandse band French For Rabbits had besproken op deze BLOG, maar ik vind zowel Spirits uit 2014 als The Weight Of Melted Snow uit 2019 niet terug, terwijl ik beide albums wel met enige regelmaat heb beluisterd de afgelopen jaren en er uiteindelijk van onder de indruk was. 

The Overflow, het derde album van de band uit Wellington, staat er nu in ieder geval wel op en daar valt wat mij betreft niet veel op af te dingen. Net als op haar vorige twee albums maakt French For Rabbits op album nummer drie bijzonder lekker in het gehoor liggende muziek. Het is muziek die kan worden omschreven als honingzoet, maar ook het predicaat verwarmend of het predicaat gloedvol is zeker van toepassing op The Overflow. 

Het geluid van French For Rabbits wordt voor een belangrijk deel bepaald door de dromerige en zoete vocalen van zangeres Brooke Singer. De Nieuw-Zeelandse zangeres beschikt over een stem die je verafschuwt of waar je als een blok voor valt en ik behoor ook dit keer zonder enige twijfel weer tot de tweede categorie. De stem van Brooke Singer is zoet en verleidelijk, maar ondertussen mist ze geen noot en slaagt ze er bovendien in om de songs van haar band steeds net wat anders in te kleuren. 

Die steeds net wat andere inkleuring komt terug in de instrumentatie, die altijd warm en sfeervol is, maar die ook buiten de lijntjes van de zwoele verleiding durft te kleuren. Het is een instrumentatie waarin organische en elektronische klanken fraai worden gecombineerd en waarin steeds net wat andere klanken en invloeden de overhand hebben. 

De muziek van French For Rabbits klinkt in de meeste gevallen sfeervol en gepolijst, maar ik hoor in iedere track ook verrassende wendingen, waardoor de muziek van French For Rabbits veel interessanter is dan je bij vluchtige beluistering zult vermoeden. Het is muziek die zich lastig in een hokje laat duwen. French For Rabbits kom je vaak tegen in de hokjes dreampop en folkpop, maar dat is het allebei toch niet. Ik hou het maar op smaakvolle pop, al is dat ook geen optimaal hokje. 

Ik begrijp inmiddels wel waarom de vorige twee albums van de Nieuw-Zeelandse band uiteindelijk niet op deze BLOG zijn terecht gekomen. The Overflow klinkt, net als zijn twee voorgangers, bij eerste beluistering vooral aangenaam en misschien nog niet heel bijzonder, maar het is een album dat tijd nodig heeft. 

Zeker nadat ik The Overflow met de koptelefoon had beluisterd, raakte ik steeds meer onder de indruk van het album. Dan pas hoor je immers hoe mooi de zang op het album is en bovendien hoor je hoeveel moois er zit verstopt in de tien songs. Zowel in muzikaal als in vocaal opzicht is The Overflow van hoog niveau en ook de songs van de band zijn zeker niet alledaags. Hetzelfde geldt voor de vele invloeden die de band uit Wellington weet te incorporeren in haar muziek, met dit keer ook flink wat inspiratie uit de jaren 80. 

French For Rabbits heeft een album gemaakt dat de Nieuw-Zeelandse zomer vast prachtig in gaat kleuren, maar ook in de Nederlandse winter doet dit album het echt uitstekend. The Overflow verwarmt direct vanaf de eerste noten, maar de verleiding van de Nieuw-Zeelandse band wordt alleen maar sterker. Erwin Zijleman

De muziek van French For Rabbits is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Nieuw-Zeelandse band: https://frenchforrabbits.bandcamp.com/album/the-overflow.


The Overflow van French For Rabbits is verkrijgbaar via de Mania webshop: