22 december 2021

The Pink Stones - Introducing... The Pink Stones

Eerder dit jaar bij mij helaas wat ondergesneeuwd, maar hoe vaker ik naar het debuutalbum van de Amerikaanse band The Pink Stones luister, hoe leuker hun tijdloze countryrock wordt
De Amerikaanse band The Pink Stones heeft zich naar verluidt laten inspireren door de muziek van Gram Parsons. Heel onwaarschijnlijk is dit niet, want Introducing… The Pink Stones is inderdaad een album vol echo’s van de countryrock zoals die in de jaren 70 in de Verenigde Staten werd gemaakt, al is ook de alt-country uit de vroege jaren 90 de band uit Athens, Georgia, niet ontgaan. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal bijzonder lekker en ook in vocaal opzicht is er niets aan te merken op het debuutalbum van The Pink Stones, dat ook nog eens prima songs bevat. Er had van mij ook best een duet met Emmylou op gemogen, maar ook zonder dat is het een heerlijk album.


In de huidige weken met maar heel weinig interessante nieuwe releases, ga ik weer eens door de enorme stapel met in 2021 verschenen albums, waarbij ik ook een aantal albums tegen kom die me uitstekend bevielen, maar die uiteindelijk toch niet op deze BLOG terecht kwamen. Introducing… The Pink Stones van de Amerikaanse band The Pink Stones is zo’n album. 

Het is zo’n album dat onmiddellijk vermaakt met bijzonder aangename of zelfs onweerstaanbaar lekkere klanken. Het is bovendien een album dat bijzonder goed is gemaakt en dat zowel in muzikaal als in vocaal opzicht indruk maakt. Dat ik het album eerder dit jaar desondanks niet promoveerde tot een krent uit de pop heeft alles te maken met het feit dat ik al heel veel albums als Introducing… The Pink Stones in de kast heb staan. 

De band uit Athens, Georgia, laat zich immers stevig inspireren door de countryrock uit de jaren 70 en heeft het oeuvre van Gram Parsons als belangrijke inspiratiebron. Hiermee scharen The Pink Stones zich onder een heel legioen countryrock bands, waardoor opvallen net was lastiger is, zeker in weken waarin het aantal nieuwe albums bijna onwaarschijnlijk groot was. Toen ik het debuutalbum van The Pink Stones eerder deze week nog eens beluisterde twijfelde ik echter geen moment meer aan het album en vroeg ik me zelf af of het geen plekje in mijn jaarlijstje had verdiend. 

The Pink Stones zijn een stel jonge honden uit Athens, Georgia, die voor wat extra ervaring de van Drive-By Truckers bekende John Neff hebben gerekruteerd. Alle jonge leden van de band werden ver na het overlijden van countryrock legende Gram Parsons geboren, maar zijn muzikale erfenis is bij hen in goede handen. 

Op Introducing… The Pink Stones wordt met veel gevoel gemusiceerd en met name de wat meer ingetogen songs, met fraai pedal steel werk van John Neff, zijn prachtig. The Pink Stones beperken zich op hun debuut overigens niet tot de countryrock uit de jaren 70, maar slepen er ook nog wat andere invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek uit dit decennium bij. Ook invloeden uit de pioniersdagen van de alt-country, die natuurlijk ook begon bij de countryrock uit de jaren 70, hebben een plekje gekregen in de muziek van de Amerikaanse band. 

Een aantal leden van de band heeft een verleden in de punk, wat verklaart dat er lekker losjes wordt gemusiceerd. Het klinkt desondanks allemaal heel erg bekend, zeker als je wat vaker naar muziek in dit genre luistert, maar het zit me geen moment in de weg. The Pink Stones doen misschien niet aan vernieuwing, maar dat hoeft ook niet altijd. 

In muzikaal opzicht is Introducing… The Pink Stones maar moeilijk te weerstaan, maar ook de zang van voorman Hunter Pinkston en de harmonieën van de andere bandleden bevallen me uitstekend. Voor een band die het oeuvre van Gram Parsons hoog heeft zitten, had ik persoonlijk ook wel wat duetten met een zangeres verwacht, maar je kunt niet alles hebben. 

Het debuutalbum van de band uit Athens, Georgia, viel eerder dit jaar wat jammerlijk buiten de boot, maar sinds ik het album heb omarmd, kan ik er geen genoeg van krijgen en dringen met name de 100% countryrock songs zich steeds genadelozer op. Wat voor mij geldt, geldt mogelijk voor veel meer muziekliefhebbers. Luisteren dus naar dit aangename album. Erwin Zijleman

De muziek van The Pink Stones is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://thepinkstones.bandcamp.com/album/introducing-the-pink-stones.


Introducing... The Pink Stones van The Pink Stones is verkrijgbaar via de Mania webshop: