23 december 2021

Ismena - Until We Part

De Nederlandse band Ismena levert met Until We Part een bijzonder indrukwekkend debuutalbum vol internationale allure af, dat overrompelt door prachtige muziek en zang vol gevoel
Toen ik begin dit jaar het eerste voorproefje hoorde op het debuutalbum van de Utrechtse band Ismena wist ik dat er een bijzonder album aan zat te komen, waarna het lange wachten begon. Dat lange wachten werd vorige week beloond, want toen verscheen Until We Part. Het is een album dat de torenhoge belofte van de eerste single meer dan waar maakt. Ismena maakt op haar debuutalbum donkere en wat melancholische muziek vol verrassende wendingen. Het is muziek die zich niet makkelijk in een hokje laat duwen, maar die zich desondanks makkelijk opdringt. Dat doet ook de prachtige zang van Ismena Goossen, die de bijzondere songs van haar band met veel gevoel vertolkt.


Ik krijg vrijwel dagelijks nieuwe muziek toegestuurd van zowel Nederlandse muzikanten als van muzikanten uit het buitenland (waarbij de hele exotische oorden niet ontbreken). Vaak gaat het om een enkele song, soms om een EP en die beluister ik over het algemeen genomen vluchtig, want het aanbod aan nieuwe albums is al groot genoeg. Af en toe zit er een song tussen die me nieuwsgierig maakt naar meer, maar ik moet eerlijk toegeven dat dit niet heel vaak voor komt. 

Het is nog veel zeldzamer dat een toegestuurde track onmiddellijk een onuitwisbare indruk op me maakt. Het overkwam me begin dit jaar met een single die me werd toegestuurd door Ismena Goossen. De single van haar band Ismena maakte niet alleen indruk, maar maakte me ook nieuwsgierig naar het eerste album van de band en dat album is vorige week verschenen. 

Ismena Goossen stuurde me overigens in 2018 en 2019 ook al muziek en die blijkt van hoge kwaliteit. De muzikante uit Utrecht leek in eerste instantie te kiezen voor een bestaan als folky singer-songwriter en dat ging haar op de EP Breathe Me uit 2018 uitstekend af (deze EP verdient met terugwerkende kracht alsnog het predicaat krent uit de pop). Langzaam maar zeker werd de singer-songwriter Ismena Goossen de band Ismena en die band heeft zich op haar debuutalbum Until We Part ontwikkeld tot een band met internationale allure. 

Het album opent met All I Want, de single die eerder dit jaar zo’n indruk op me maakte. Het is een single die indruk maakt door fraaie spanningsbogen in de instrumentatie en door de mooie zang van Ismena Goossen. In muzikaal opzicht laat de muziek van Ismena zich niet zomaar in een hokje duwen. Invloeden uit de 90s indierock zijn duidelijk hoorbaar, maar ook invloeden uit de post-rock zijn nooit ver weg en zeker in de meer ingetogen passages kan de muziek van Ismena ook nog steeds folky klinken. 

Until We Part is het debuutalbum van Ismena, maar acht songs en bijna 36 minuten lang klinkt de band uit Utrecht als een gelouterde band. Ook de zang van Ismena Goossen is van hoge kwaliteit en doet geen moment denken aan een debuterende muzikante. 

De songs van Ismena zijn vaak donker en worden met veel emotie en doorleving vertolkt. Ismena Goossen is nog jong, maar mede door haar jeugd in BosniĆ« kent ze ook de donkere kanten van het leven. Het zijn ervaringen die met veel gevoel worden verwerkt in de mooie songs van haar band. 

Het zijn songs met vooral stemmige tinten die prachtig kleuren in het huidige seizoen, maar het zijn zeker niet alleen donkere wolken die overdrijven bij beluistering van Until We Part, want wonderschone passages zijn nooit ver weg. 

De muziek van Ismena laat zich lastig vergelijken met de muziek van anderen, al hoor ik veel bekends in de songs op het debuutalbum van de band. Qua sfeer doet het af en toe wel wat denken aan Scandinavische ijsprinsessen of aan de wat meer ingetogen songs van Within Temptation, maar dan zonder het bombast en de gitaarmuren. 

Ismena kiest in plaats van bombast en gitaarmuren voor subtiele klanken waarin verrassende wendingen nooit ver weg zijn. De Utrechtse band maakt niet alleen indruk met prachtige klanken en zeer aansprekende zang, maar ook met songs die steeds weer net iets anders klinken en die opvallen door een bijzondere mix van aanstekelijke en toegankelijke elementen en muzikaal avontuur. Het levert een album op dat echt alle aandacht verdient, in en buiten Nederland. Erwin Zijleman

De muziek van Ismena is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Nederlandse band: https://ismenamusic.bandcamp.com/album/until-we-part.