10 juli 2022

NoSo - Stay Proud Of Me

NoSo debuteert met het fraaie Stay Proud Of Me, dat zich op allerlei manieren weet te onderscheiden van de muziek die momenteel in overvloed wordt gemaakt en alleen maar mooier wordt
Stay Proud Of Me van de Koreaans-Amerikaanse NoSo is een album dat zich langzaam opdringt, maar vervolgens een schatkist vol mooie geheimen blijkt. Het debuutalbum van NoSo is op het eerste gehoor de zoveelste exponent van de indiepop van jonge (vrouwelijke) singer-songwriters uit Los Angeles, maar met name de mooie stem van NoSo en het bijzonder fraaie gitaarspel tillen het album al snel een flink stuk op. Dat is ook zeker de verdienste van de songs op het album, die aan de ene kant aanstekelijk of zelfs hitgevoelig kunnen zijn, maar die op hetzelfde moment de fantasie vrijwel continu prikkelen. Het is overvol in het genre waarin NoSo opereert, maar Stay Proud Of Me is een album waar de klasse van af spat.


NoSo is het alter ego van de Koreaans-Amerikaanse muzikant Abby Hwong, die deze week debuteert met het bijzonder fraaie Stay Proud Of Me. NoSo is een afkorting van North/South, wat weer refereert naar de vraag die Koreanen in de Verenigde Staten meestal als eerste gesteld wordt: kom je uit Noord-Korea of uit Zuid-Korea? 

Abby Hwong opereert al enige tijd vanuit Los Angeles en ervaart dagelijks dat Amerikaanse met een Aziatische afkomst helaas steeds vaker gediscrimineerd worden, iets wat overigens nog veel sterker het geval in de voormalige thuisbasis Chicago. De muzikant uit Los Angeles, die zichzelf overigens ziet als non-binair persoon, verwerkt deze ervaringen in de teksten van de songs op het album, waardoor Stay Proud Of Me een persoonlijk ‘coming of age’ album is geworden. 

In tekstueel opzicht legt NoSo misschien net wat andere accenten dan de meeste andere jonge (vrouwelijke) muzikanten in de indie hoek die momenteel opereren vanuit Los Angeles, maar in muzikaal opzicht sluit Stay Proud Of Me bij vluchtige beluistering aan in een lange rij. Ondanks mijn grote liefde voor het genre bekijk ik de nieuwe releases van jonge (vrouwelijke) muzikanten inmiddels met de nodige argwaan, want het begint allemaal wel wat eenvormig te klinken, waardoor verzadiging nadrukkelijk op de loer ligt. 

Stay Proud Of Me van NoSo slaagde er echter vrij snel in om op te vallen. NoSo maakt op Stay Proud Of Me indruk met bijzonder mooi gitaarspel en met een minstens even mooie en heldere stem. De combinatie van de werkelijk prachtig klinkende en verrassend veelkleurige gitaarakkoorden en de stem van Abby Hwong zorgt er voor dat de muziek van NoSo anders klinkt dan die van de talloze concurrenten en deze muziek wordt nog mooier door de soms subtiele en soms rijke toevoegingen van elektronica. 

Ook de songs van NoSo weten zich op een of andere manier makkelijk te onderscheiden, ook al roepen de songs meer dan eens associaties op met de muziek van alle jonge (vrouwelijke) singer-songwriters die de afgelopen jaren voor gingen. De songs van NoSo zijn soms intiem en breekbaar, maar ze kunnen ook verrassend vol worden ingekleurd en hier en daar flirt Stay Proud Of Me zelfs met de dansvloer met funky gitaarloopjes. 

Zeker wanneer de synths aanzwellen kan de muziek van NoSo je zomaar een aantal decennia mee terug nemen in de tijd, maar de Koreaans-Amerikaanse muzikant is ook absoluut een kind van deze tijd. De songs van NoSo vallen hier en daar op door verrassende wendingen en abrupte eindes, maar Abby Hwong is ook een meester in het schrijven van bijzonder aanstekelijke maar ook kwalitatief hoogstaande popliedjes. 

Stay Proud Of Me is zo’n album dat het bijzonder lekker doet in de zomerzon, maar het is ook een album dat je ook iedere keer weer verrast met bijzonder fraai gitaarwerk, met een stem die goed is voor kippenvel, met mooie melodieën, met aanstekelijke refreinen, met songs die met speels gemak in het geheugen nestelen of met een wending die je nu net niet had verwacht  

NoSo brengt dit debuutalbum uit op een moment dat de muziekindustrie in slaap sukkelt en heeft ook nog eens hordes concurrenten, waardoor ik nog moet zien dat Stay Proud Of Me een succes gaat worden, maar hoe vaker ik naar het album luister, hoe meer ik er van overtuigd raak dat het debuutalbum van NoSo deze aandacht en dit succes meer dan verdient. Erwin Zijleman

De muziek van NoSo is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://noso.bandcamp.com/album/stay-proud-of-me-2.


Stay Proud Of Me van NoSo is verkrijgbaar via de Mania webshop: