15 oktober 2023

Squirrel Flower - Tomorrow's Fire

Squirrel Flower trok ondanks twee prima albums nog niet veel aandacht, maar dat moet gaan veranderen met het prachtige Tomorrow’s Fire, waarop gruizige gitaren en de prachtstem van Ella Williams fraai samenvloeien
Met I Was Born Swimming uit 2020 en Planet (i) uit 2021 leverde Squirrel Flower al twee keer haar visitekaartje af. Dat doet de Amerikaanse muzikante nog wat nadrukkelijker op haar nieuwe album Tomorrow’s Fire. Het album opent behoorlijk ingetogen met een hoofdrol voor de bijzonder mooie stem van de muzikante uit Chicago, maar al snel krijgen ook de gruizige gitaren alle ruimte. Squirrel Flower heeft het geluid van haar vorige twee albums verder geperfectioneerd en levert een album af dat zich kan meten met de beste albums in het genre, waarin de Amerikaanse muzikante er bovendien in is geslaagd om een bijzonder eigen geluid te creëren.



Ook in 2020 was het al flink dringen binnen de indierock en verschenen er stapels albums van met name jonge vrouwelijke singer-songwriters. I Was Born Swimming van de Amerikaanse muzikante Squirrel Flower was een van deze albums . Het is een album waar ik aan het begin van 2020 zeer over te spreken was en terecht. Het alter ego van de uit Boston, Massachusetts, afkomstige Ella (O'Connor) Williams schuurde af en toe tegen de muziek van vaandeldragers in het genre als Phoebe Bridgers en Julien Baker aan, maar Squirrel Flower wist ook op te vallen met een lekker rauw gitaargeluid en met uitstapjes richting psychedelica, indierock en dreampop. 

Ik vergeleek I Was Born Swimming in 2020 zowel met de muziek van de al eerder genoemde Phoebe Bridgers en Julien Baker, maar ook met de muziek van Big Thief en zelfs The War On Drugs, wat genoeg moet zeggen over de veelzijdigheid van het album. Squirrel Flower dook in de zomer van 2021 op met Planet (i), dat de belofte van I Was Born Swimming meer dan waar maakte. Planet (i), waarop de wijze hoe we met onze planeet omgaan centraal stond, lag in het verlengde van zijn voorganger, maar klonk nog net wat smaakvoller en ook net wat donkerder en broeieriger, wat de muziek van de Amerikaanse muzikante voorzag van een bijzondere lading. 

Zowel I Was Born Swimming als Planet (i) trok helaas maar weinig aandacht en bij het samenstellen van mijn jaarlijstjes over 2020 en 2021 was ik de albums van Squirrel Flower zelf ook alweer vergeten, terwijl ze hier absoluut in thuis hoorden. Het moet maar eens gaan veranderen met het deze week verschenen Tomorrow’s Fire, dat net als zijn twee voorgangers een uitstekend album is, maar dat ook nog net wat meer indruk maakt.

Voor Tomorrow’s Fire trok Squirrel Flower naar de studio van producer Alex Farrar in Asheville, North Carolina. Het is een verstandige keuze, want Alex Farrar produceerde de afgelopen jaren prachtalbums van onder andere Wednesday, Indigo De Souza, Snail Mail, Waxahatchee en MJ Lenderman. Laatstgenoemde is op Tomorrow’s Fire overigens te horen als gitarist en draagt bij aan het prachtige snarenwerk op het album. 

Op haar nieuwe album gaat Squirrel Flower, die inmiddels Chicago, Illinois, als thuisbasis heeft, vol voor de indierock, wat in veel songs zorgt voor lekker gruizig gitaarwerk, al bevat het album ook een aantal veel spaarzamer ingekleurde songs. Alex Farrar heeft het album prachtig geproduceerd en voorzien van veel dynamiek, maar hij heeft er ook voor gezorgd dat het bij vlagen behoorlijk stevige gitaarwerk en de bijzonder mooie stem van Ella Williams elkaar nergens in de weg zitten. 

Squirrel Flower maakt op haar vorige twee albums al indruk met mooie en veelzijdige klanken, met prachtige zang en met ijzersterke songs, maar op Tomorrow’s Fire doet ze er nog een flinke schep bovenop. Met name de zang op het album vind ik nog een stuk mooier en indringender dan op de vorige twee albums, maar ook in muzikaal opzicht heeft de Amerikaanse muzikante stappen gezet. 

Door het behoorlijk gruizige geluid klinkt ze anders dan de meeste van haar collega’s binnen de indierock van dit moment en ook de songs van Squirrel Flower beschikken over voldoende onderscheidend vermogen. In het genre wordt ieder jaar wel een nieuwe vaandeldrager annex smaakmaker onthaald en dit jaar mag dit van mij Squirrel Flower zijn. Het zou op basis van het gebodene op Tomorrow's Fire niet meer dan terecht zijn. Erwin Zijleman

De muziek van Squirrel Flower is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://squirrelflower.bandcamp.com/album/tomorrow-s-fire.


Tomorrow's Fire van Squirrel Flower is verkrijgbaar via de Mania webshop: