08 juni 2024

Bonny Light Horseman - Keep Me On Your Mind/See You Free

Bonny Light Horseman pakt flink uit met ruim een uur muziek en ook op Keep Me On Your Mind/See You Free laten Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson en Josh Kaufman weer horen hoe getalenteerd ze zijn
Projecten waarin gerenommeerde muzikanten de krachten bundelen vallen vaak tegen en gaan meestal niet heel lang mee, maar Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson en Josh Kaufman leveren deze week alweer het derde album van hun band Bonny Light Horseman af. Het is een album dat nog net wat beter is dan zijn twee voorgangers en de luisteraar ruim een uur lang trakteert op in kwalitatief opzicht hoogstaande muziek, een serie uitstekende songs en ook nog eens op de prachtige stemmen van Anaïs Mitchell en Eric D. Johnson. Keep Me On Your Mind/See You Free is een album zonder poespas en laat muzikanten horen die met veel plezier en precisie muziek maken. Ook de derde van Bonny Light Horseman is daarom zeer de moeite waard.



Bonny Light Horseman dook helemaal aan het begin van 2020 op met haar titelloze debuutalbum. Het leek op dat moment nog een tijdelijk uitstapje van drie gelouterde muzikanten, maar inmiddels weten we beter. Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson en Josh Kaufman leverden in de herfst van 2022 immers een tweede album van Bonny Light Horseman af en deze week is het derde album verschenen van het drietal dat al lang geen gelegenheidsband meer mag worden genoemd. 

De leden van de band zijn alle drie gezegend met het nodige talent. Eric D. Johnson timmert al flink wat jaren aan de weg met zijn band Fruit Bats, Josh Kaufman is een veelgevraagd sessiemuzikant en producer, onder andere voor The Hold Steady, This Is The Kit en CMAT, en dan is er ook nog Anaïs Mitchell, die de afgelopen 20 jaar een aantal zeer fraaie soloalbums heeft afgeleverd. 

Bonny Light Horseman koos op haar debuutalbum voor het uitvoeren van een aantal traditionals en klonk wat moderner op Rolling Golden Holy waarop het eigen songs vertolkte. Met Keep Me On Your Mind/See You Free hebben Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson en Josh Kaufman een zeer ambitieus album afgeleverd, want het derde album van Bonny Light Horseman bevat maar liefst twintig tracks en ruim een uur muziek. De songs op het album werden voor een belangrijk deel opgenomen in Levis Corner House, een pub in de kleine Ierse kustplaats Ballydehob in Cork, waarna het album in de vertrouwde studio in upstate New York, waar ook de eerste twee albums werden opgenomen, werd afgemaakt. 

Bij het opnemen van een album in een pub denk ik aan uitbundige klanken, maar Keep Me On Your Mind/See You Free opent behoorlijk sober met prachtig snarenwerk en de uit duizenden herkenbare en prachtig doorleefd klinkende stem van Anaïs Mitchell, die af en toe gezelschap krijgt van de al even karakteristieke stem van Eric D. Johnson. Keep Me On Your Mind/See You Free bevat meer dan dit soort ingetogen songs, die verder zijn ingekleurd met stemmige pianoklanken, hier en daar fraaie blazers en al even mooie koortjes. 

Keep Me On Your Mind/See You Free ligt in het verlengde van voorganger Rolling Golden Holy, waarop het drietal ook al liet horen dat het garant staat voor geweldige songs. De songs op het nieuwe album vind ik nog wat beter en ook het geluid op het derde album van Bonny Light Horseman bevalt me uitstekend. Producer Josh Kaufman heeft het derde album van de band voorzien van een warm en zeer smaakvol geluid, dat onmiddellijk zorgt voor een fijn gevoel. 

Het is een geluid dat het grootste deel van het album in dienst staat van de stemmen van Anaïs Mitchell en Eric D. Johnson, die al net zo aangenaam klinken als de muziek op Keep Me On Your Mind/See You Free. Dat de drie muzikanten ook dit keer tekenen voor een serie uitstekende songs zal niemand verbazen. Het zijn stuk voor stuk tijdloos klinkende songs met vooral invloeden uit de folk en de country en hier en daar een vleugje jazz of soul. 

Twintig tracks leek me op voorhand echt te veel van het goede, maar van de achttien echte songs op het album kan ik er ook na meerdere keren horen nog niet makkelijk een aantal wegstrepen, waardoor het album een uur lang boeit. Het leek begin 2020 nog een aardig tussendoortje, maar Bonny Light Horseman wordt alleen maar beter. Erwin Zijleman

De muziek van Bonny Light Horseman is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het Amerikaanse drietal: https://bonnylighthorseman.bandcamp.com/album/keep-me-on-your-mind-see-you-free.


Keep Me On Your Mind/See You Free van Bonny Light Horseman is verkrijgbaar via de Mania webshop: