05 juni 2024

fuis - Here's To Asking For Help

De Nederlandse band fuis debuteert met het werkelijk prachtige Here’s To Asking For Help, waarop avontuurlijke maar ook betoverend mooie klanken worden gecombineerd met al even bijzondere zang
Het debuutalbum van fuis is zeker niet het meest besproken album van deze week, maar de Nederlandse band heeft wel een van de meest bijzondere en wat mij betreft ook beste albums afgeleverd deze week. De band experimenteert er in muzikaal opzicht flink op los en weet al haar songs op unieke maar ook bijzonder fraaie wijze in te kleuren. Ook de expressieve zang van Sophia Keck is niet alledaags, maar tilt de prachtige songs van fuis nog een stukje verder op. Here’s To Asking For Help staat vol met inventieve en wonderschone popsongs die je eindeloos wilt koesteren, maar het debuutalbum van fuis prikkelt ook de fantasie op een manier waarop maar weinig andere albums dit doen. Wat een droomdebuut.



De grootste verrassing deze week is voor mij zonder enige twijfel het album Here’s To Asking For Help van fuis. De naam van de band zei me op voorhand echt helemaal niets, maar op een of andere manier maakte het fraaie artwork van het album me nieuwsgierig naar de muziek. De muziek van fuis is niet alleen bijzonder, maar ook heel mooi, waardoor Here’s To Asking For Help me vrijwel onmiddellijk wist te overtuigen en uiteindelijk uitgroeide tot een van de grootste verrassingen van het muziekjaar 2024.

Dat ik de naam fuis niet eerder tegen ben gekomen is niet zo gek, want de band is op het Internet niet heel scheutig met informatie. Ik weet inmiddels wel dat fuis in het verleden de bandnaam Find Us In Slumberland gebruikte en dat de vier leden van de band elkaar kennen van hun studie aan de Herman Brood Academie. Find Us In Slumberland timmerde een aantal jaren geleden voorzichtig aan de weg, deed mee aan de Popronde en leverde met Dusk een goed ontvangen EP af, maar vervolgens werd het, in ieder geval op het Internet stil. 

Onder de naam fuis kan de band het echter wel eens heel ver gaan schoppen, want het debuutalbum van de band is zeer aansprekend en absoluut van internationale allure. Ik heb zoals gezegd maar heel weinig informatie over fuis en dus zal de muziek moeten spreken. Dat doet de muziek van de Nederlandse band gelukkig ook, al is het zeker niet de makkelijkste muzikale taal die fuis spreekt. 

Here’s To Asking For Help is voor een belangrijk deel een spaarzaam ingekleurd album, maar alle klanken zijn functioneel en dragen bij aan het unieke karakter van de muziek van fuis. Het geluid van de band bestaat aan de ene kant uit hele mooie gitaarlijnen en aan de andere kant uit wat vervreemdende elektronica. Een subtiel maar trefzeker spelende ritmesectie maakt de muziek van fuis compleet. 

De Nederlandse band schakelt makkelijk tussen uiterst spaarzame of zelfs bijna minimalistische klanken en een veel voller geluid en doet hierbij constant dingen die je niet verwacht. Here’s To Asking For Help is soms betoverend mooi, maar in muzikaal opzicht kan de muziek van fuis ook flink schuren. Het knappe is dat de band continu het experiment zoekt en dingen doet die je niet verwacht, maar op hetzelfde moment de goede popsong nergens uit het oog verliest, waardoor je blijft luisteren naar het album. 

Ik vond het bijzondere geluid van de band vanaf de eerste keer horen intrigerend en dat vind ik het nog steeds, maar waar ik de muziek van fuis in eerste instantie vervreemdend of zelfs wat unheimisch vond klinken, vind ik de instrumentatie op Here’s To Asking For Help inmiddels alleen maar heel mooi en uitermate interessant. 

Wat voor de muziek geldt, geldt ook voor de zang op het album. De Nederlandse band beschikt met Sophia Keck over een bijzondere zangeres, die zingt met veel expressie en die net als de muziek van de band steeds weet te verrassen. Ook de zang op het debuutalbum van fuis vond ik niet direct mooi, maar inmiddels vind ik de zang op het debuutalbum van fuis net zo mooi en fascinerend als de muziek. 

Here’s To Asking For Help bevat tien songs en ze klinken allemaal net wat anders, maar op een of andere manier ook consistent. Het zijn songs die hoorbaar met veel zorg zijn gemaakt, waardoor fuis keer op keer de perfectie benadert, wat een uitzonderlijke prestatie is voor een debuterende band.

Ik kan nog altijd niet bedenken waar de muziek van fuis op lijkt. Het heeft af en toe wat van de albums van LUWTEN, maar Here’s To Asking For Help heeft ook een duidelijk eigen gezicht. Het is een eigen gezicht dat nog niet direct is overladen met aandacht deze week, maar dat moet gaan veranderen met een album waarmee fuis zich wat mij betreft schaart onder de smaakmakers van de Nederlandse popmuziek van het moment. Erwin Zijleman


Here's To Asking For Help van fuis is verkrijgbaar via de Mania webshop: