30 juni 2024

Chappell Roan - The Fall And Rise Of A Popstar


Op 22 september 2023 verscheen The Rise And Fall Of A Midwest Princess van Chappell Roan. Het album kreeg in de week na de release nauwelijks aandacht, maar toen ik het album een week later, min of meer bij toeval, beluisterde, was ik onmiddellijk verkocht en schreef ik deze jubelrecensie: 
https://dekrentenuitdepop.blogspot.com/2023/10/chappell-roan-rise-and-fall-of-midwest.html.

The Rise And Fall Of A Midwest Princess van Chappell Roan staat vol met geweldige popsongs. Het zijn popsongs die allemaal anders klinken en het zijn popsongs die de, zeker in de Verenigde Staten, zeer controversiële thema's niet schuwen. Hoe vaker ik naar The Rise And Fall Of A Midwest Princess van Chappell Roan luisterde, hoe leuker het album werd en toen het einde van het jaar naderde, was voor mij wel duidelijk dat dit een van de allerbeste albums van 2023 was.

Het bleef in de kringen waarin ik me beweeg echter angstig stil rond het fantastische debuutalbum van het alter ego van Kayleigh Rose Amstutz. Er verschenen niet veel andere recensies van het album en o0k op het muziekplatform MusicMeter trok het debuutalbum van Chappell Roan tot mijn grote verbazing nauwelijks aandacht. 

Het werd me echter snel duidelijk dat er ook kringen zijn waarin het album wel op de juiste waarde werd geschat, want het aantal bezoeken van mijn recensie schoot door het dak en ook een concert in de Amsterdamse Melkweg in december vorig jaar was verrassend snel uitverkocht. Het was een concert dat liet zien en horen dat Chappell Roan bulkt van het talent en van eigenzinnigheid, maar er stond nog geen wereldster op het podium vorig jaar. Later dit jaar staat Chappell Roan wederom in de Melkweg en het was geen heel groot probleem om aan kaartjes te komen. 

De laatste weken is er echter iets veranderd. Good Luck Babe!, de nieuwe single van Chappell Roan stond in no-time op 250 miljoen streams, het dubbele van de meest populaire track van haar debuutalbum (Red Wine Supernova) en vier keer zoveel als de streams van het geweldige maar uiterst controversiële Pink Pony Club, dat Chappell Roan de haat van conservatief Amerika opleverde. Voor het concert in de Melkweg werden opeens dure VIP-uitbreidingen aangeboden, die desondanks snel verkocht werden.

Vorige week verschenen op mijn YouTube tijdlijn beelden van het optreden van Chappell Roan op het Amerikaanse muziekfestival Bonaroo in Tennessee (zie: https://youtu.be/1OpJa-QNopU?si=6FQtHwLP7ErpLYTT&t=1) en deze laten wel wat anders zien dan het optreden van de Amerikaanse muzikante in de Melkweg vorig jaar. Bijgestaan door een nieuwe powerband laat Chappell Roan zien dat ze klaar is voor het grote werk en dat herhaalde ze op het veel bekendere Coachella festival. 

Deze week is er wereldwijd opeens volop aandacht voor Chappell Roan en zelfs ons eigen AD besteedt aandacht aan het unieke talent van Chappell Roan, die getuige het onderstaande plaatje in razend tempo een wereldster aan het worden is. Het kan verkeren, want een jaar of twee geleden werd ze uitgekotst door de muziekindustrie die haar nu zo stevig omarmt.


Ik heb sinds mijn jubelrecensie van 3 oktober 2023 nog heel vaak geluisterd naar The Rise And Fall Of A Midwest Princess en het album wordt alleen maar beter. Het onbetwist beste popalbum van 2023 verdient daarom ook in 2024 alle aandacht. Check it out! Erwin Zijleman


The Rise And Fall Of A Midwest Princess van Chappell Roan is verkrijgbaar via de Mania webshop: