Habibi kon voor het in 2020 verschenen Anywhere But Here rekenen op zeer positieve recensies en dat was volkomen terecht. De band uit Brooklyn, New York, combineerde zeer uiteenlopende invloeden in een mooi en aanstekelijk geluid dat naar veel meer smaakte. Dat meer is deze week verschenen en klinkt weer flink anders. Een deel van de invloeden van het vorige album is gebleven, maar Dreamachine is ook een stuk dansbaarder en heeft de girlpop van Phil Spector grotendeels verruild voor de New Yorkse New Wave uit het midden van de jaren 70. De band heeft het vervolgens wel overgoten met het bijzondere Habibi sausje en dat pakt ook dit keer geweldig uit.
Mijn recensie van Anywhere But Here van Habibi schopte het in 2020 toch wel wat verrassend tot de vijf meest gelezen recensies op de krenten uit de pop in dat jaar. Alle aandacht voor het tweede album van de band uit Brooklyn, New York was volkomen terecht, want Anywhere But Here is een bijzonder lekker en ook nog eens verrassend album.
Het is een album dat ik aan het begin van 2020 omschreef als “Phil Spector girlpop met The Undertones als begeleidingsband en het jonge Bananarama als achtergrondkoortje”. Dat klinkt misschien als een wat vreemde combinatie, maar het pakte geweldig uit. Met dit vergelijkingsmateriaal vertelde ik overigens maar een deel van het verhaal van Anywhere But Here, want het album verwerkte ook flink wat invloeden uit de psychedelica en voegde bovendien invloeden uit de muziek die in het Midden Oosten wordt gemaakt toe aan de al zo bijzondere mix.
Vorig jaar bracht Habibi frontvrouw Rahill Jamalifard onder de naam Rahill het fascinerende Flowers At Your Feet out, waarop ze aan de slag ging met hele andere invloeden. De invloeden uit de jazz, soul, hiphop en de echo’s van de muziek uit Iran, het vaderland van Rahill Jamalifard, zijn weer grotendeels verdwenen op het deze week verschenen derde album van Habibi. Grotendeels verdwenen, want in de openingstrack van Dreamachine duikt een dansbaar ritme op, dat wordt gecombineerd met lekker ruw gitaarwerk, dromerige synths en mooie vrouwenstemmen.
Het zijn ingrediënten die terugkeren in veel songs op het album. Habibi heeft op Dreamachine de Phil Spector girlpop uit de jaren 50 en 60 achter zich gelaten en duikt de muziekscene van New York uit de jaren 70 in. De ritmes op Dreamachine flirten hier en daar uitbundig met de disco uit de jaren 70, terwijl de rest van de instrumentatie vooral aansluiting zoekt bij de new wave en postpunk uit dezelfde periode.
Zeker wanneer zowel gitaren als synths worden ingezet klinkt het nieuwe geluid van Habibi behoorlijk vol, maar in combinatie met de stevig aangezette beats en de diepe bassen is nergens sprake van overdaad. Het doet me af en toe wel wat denken aan de dansbare muziek van Talking Heads uit de jaren 70 of die van Talking Heads spin-off Tom Tom Club. Dat ligt vooral aan de ritmes, de funky of staccato gitaren en de synths, want door de meerstemmige zang blijft Habibi in ieder geval ook enigszins in de buurt bij het geluid dat Anywhere But Here in 2020 zo onweerstaanbaar maakte, terwijl het op het zelfde moment meerdere nieuwe wegen verkent.
Bij de aankondiging van een nieuw album van Habibi hoopte ik eerlijk gezegd op Anywhere But Here deel twee, maar het siert de band uit Brooklyn, New York, dat het nieuwe wegen blijft inslaan. Nu ik Dreamachine wat vaker hebt gehoord vind ik het album niet onder doen voor de vergeten cultplaat uit 2020 en hoor ik bovendien de overeenkomsten tussen beide albums. Habibi is immers ook dit keer goed voor songs die je blij maken, die mooie herinneringen oproepen en die stiekem ook de fantasie nog prikkelen.
Ik ben na het uitstekende Flowers At Your Feet van vorig jaar zeker nieuwsgierig naar het vervolg van de solocarrière van Rahill Jamalifard, maar het is ook fantastisch nieuws dat Habibi een nieuw album heeft gemaakt en het is er wederom een die naar veel meer smaakt. Ga dat horen dus! Erwin Zijleman
De muziek van Habibi is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://habibitheband.bandcamp.com/album/dreamachine.