Ik vond de vroege albums van Kelsea Ballerini aardig maar ook niet veel meer dan dat, maar op haar vorige album zette de Amerikaanse muzikante een enorme stap. Het breakup album Subject To Change schaarde Kelsea Ballerini voorzichtig onder de groten in het genre en die positie kan ze nu versterken met haar nieuwe album PATTERNS. Mijn favoriete countrypop albums bevatten net wat meer country en net wat minder pop dan het nieuwe album van Kelsea Ballerini, maar het album overtuigt me wel met prima zang, aansprekende songs en net genoeg invloeden uit de country om van PATTERNS een interessant countrypop album te maken. Missie geslaagd wat mij betreft.
Vorig jaar was wat mij betreft een fantastisch jaar voor de countrypop met meerdere jaarlijstjesalbums, waaronder het debuut van Megan Moroney, die ik net wat beter vind dan de rest. Ook 2024 heeft al een flinke stapel geweldige countrypop albums opgeleverd, inclusief het tweede album van Megan Moroney, en het jaar is nog niet om.
De Amerikaanse singer-songwriter Kelsea Ballerini draait al een kleine tien jaar mee en leverde een aantal heel behoorlijke albums af, maar het was met name het in de herfst van 2022 verschenen breakup album Subject To Change dat mij op het spoor zette van de muzikante uit Mascot, Tennessee. Ik omschreef Subject To Change twee jaar geleden als het countrypop breakup album dat Kacey Musgraves een jaar eerder was vergeten te maken (al begin ik Star-Crossed inmiddels wel wat meer te waarderen).
Kelsea Ballerini wist met haar vorige album, met name in de Verenigde Staten een breed publiek aan te spreken, waardoor haar nieuwe album PATTERNS daar flink wat aandacht trekt. In Nederland is Kelsea Ballerini een stuk minder bekend, maar iedereen die, net als ik, een zwak heeft voor countrypop moet zeker eens luisteren naar dit album.
Subject To Change was wat mij betreft een album waarop country en pop in evenwicht waren, al bevatte het album wel meer pop dan de countrypop albums die ik in normaal gesproken hoog waardeer of zelfs in mijn jaarlijstjes opneem. Ook op PATTERNS is Kelsea Ballerini niet vies van flink wat pop, en het is nog net wat meer pop dan op haar vorige album, maar er zit wat mij betreft genoeg country in haar muziek om ook PATTERNS een countrypop album te noemen.
Het grappige is dat ik bij beluistering van de wat meer pop georiënteerde songs op het album vooral aan Taylor Swift moet denken, maar Taylor Swift is met de countrypop die ze aan het begin van haar carrière maakte ook het belangrijkste vergelijkingsmateriaal voor de songs op PATTERNS met net wat meer countryinvloeden.
Kelsea Ballerini was zoals gezegd succesvol met haar vorige album, waardoor er hoorbaar flink wat geld is gestoken in het nieuwe album van de Amerikaanse muzikante. Op PATTERNS werkt Kelsea Ballerini samen met meerdere songwriters, onder wie Jessie Jo Dillon, en met producer Alysa Vanderheym. Haar volledig uit vrouwen bestaande team heeft vakwerk geleverd, want PATTERNS klinkt zowel in muzikaal als in productioneel opzicht prachtig, met wat mij betreft Golden Hour van Kacey Musgraves als voorbeeld.
Het is misschien net wat meer pop dan me lief is, maar Kelsea Ballerini overtuigt op haar nieuwe album als zangeres en komt bovendien op de proppen met songs die zowel liefhebbers van country als van pop aan moeten kunnen spreken. Met Subject To Change had Kelsea Ballerini voor het eerst mijn aandacht te pakken en die houdt de Amerikaanse muzikante makkelijk vast met haar nieuwe album, dat wat mij betreft kwaliteit ademt, overloopt van potentie, maar PATTERNS is ook gewoon een heel erg lekker album.
Het is een album dat ik net wat lager inschat dan mijn countrypop favorieten van 2024, zoals het album van Megan Moroney of het album van Lanie Gardner, maar ik denk wel dat Kelsea Ballerini tot veel grootsere daden in staat moet worden geacht, wat je al hoort in de meer country getinte songs op dit album. Erwin Zijleman
De muziek van Kelsea Ballerini is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://kelseaballerini.bandcamp.com/album/patterns.