Maarten Devoldere is misschien vooral bekend van de band Balthazar, maar met zijn soloproject Warhaus heeft hij inmiddels bijna net zoveel albums op zijn naam staan. Ik vind de albums van Warhaus persoonlijk interessanter dan de albums van Balthazar en ook het deze week verschenen Karaoke Moon is weer een uitstekend album. Warhaus citeerde in eerste instantie wel erg nadrukkelijk uit de catalogus van Serge Gainsbourg, maar heeft inmiddels een duidelijk eigen geluid. Het is een warm en broeierig geluid dat is gemaakt voor donkere en koude winteravonden, wat nog eens wordt versterkt door de stem van de Belgische muzikant, die op Karaoke Moon gelukkig weer gezelschap krijgt van Sylvie Kreusch.
De Belgische muzikant Maarten Devoldere debuteerde een kleine vijftien jaar geleden met de band Balthazar. De band heeft inmiddels een handvol albums uitgebracht, die stuk voor stuk konden rekenen op positieve recensies. Zelf heb ik niet zo heel veel met de muziek van Balthazar, al hoor ik wel de kwaliteit van de Belgische band.
Ik heb veel meer met de muziek van het soloproject van Maarten Devoldere. Warhaus debuteerde in 2016 met het verleidelijke en wat mij betreft onweerstaanbaar lekkere We Fucked A Flame Into Being. Het is een album dat mij af en toe deed denken aan Leonard Cohen, maar vooral aan een aantal geniale albums van Serge Gainsbourg. Het was niet alleen Maarten Devoldere die indruk maakte op het debuutalbum van Warhaus, want ook de zang van zijn toenmalige vriendin Sylvie Kreusch droeg bij aan de bijzondere sfeer op het album.
Die sfeer werd nog wat verder geperfectioneerd op het titelloze album dat in 2027 verscheen, waarna de focus van Maarten Devoldere lange tijd vooral bij Balthazar lag. In 2022 verscheen vervolgens Ha Ha Heartbreak. De relatie van Maarten Devoldere en Sylvie Kreusch was inmiddels op de klippen gelopen, waarna laatstgenoemde de focus richtte op haar solocarrière. Ondanks het ontbreken Sylvie Kreusch was het breakup album Ha Ha Heartbreak een uitstekend album, waarop Warhaus nog altijd geen geheim maakte van de bewondering voor Serge Gainsbourg, maar ook flinke stappen zette richting een eigen geluid.
Sylvie Kreusch heeft met het breakup album Montbray uit 2021 en het onlangs verschenen Comic Trip inmiddels twee geweldige soloalbums op haar naam staan. Deze week duikt ze ook weer op op het nieuwe album van Warhaus. De relatie tussen Maarten Devoldere en Sylvie Kreusch behoort weliswaar tot het verleden, maar de muzikale chemie is zeker niet verdwenen en draagt bij aan het hoge niveau van Karaoke Moon.
Ook op het vierde album van Warhaus hoor ik flarden Leonard Cohen en meer dan flarden van Serge Gainsbourg, maar het is toch vooral een Warhaus album. Het is een album dat het koude en donkere seizoen van het moment voorziet van een broeierige warmte. De warme klanken op Karaoke Moon zijn versierd met subtiele maar zeer fraaie gitaarakkoorden, zwoele ritmes en uiteraard flink wat strijkers en dat past perfect bij de stem van Maarten Devoldere, die gelukkig weer gezelschap heeft gekregen van de onweerstaanbare stem van Sylvie Kreusch.
Karaoke Moon is een album dat uitnodigt tot ontspannen en dat heerlijk voortkabbelt met lome en broeierige klanken en de karakteristieke zang van de Belgische muzikant en zijn voormalige geliefde, maar de songs op Karaoke Moon zijn ook spannend en hebben genoeg te bieden om het album interessant te houden. De weergaloze productie draagt verder bij aan de verleidingskracht van het album.
Sylvie Kreusch heeft met het fantastische Comic Trip de lat wel erg hoog gelegd een paar weken geleden. Karaoke Moon van Warhaus vind ik uiteindelijk net wat minder goed dan het album van Sylvie Kreusch, maar het album is zeker niet te versmaden en is nog altijd bovengemiddeld goed. Het muziekjaar 2024 nadert in rap tempo het einde, maar onze Zuiderburen gooien er de laatste weken nog een offensief tegenaan dat meerdere jaarlijstjesalbums oplevert, waaronder Karaoke Moon van Warhaus. Erwin Zijleman
Karaoke Moon van Warhaus is verkrijgbaar via de Mania webshop: