De naam Karen Jonas deed bij mij niet direct een belletje rinkelen, maar toch is ze zeker geen onbekende op deze BLOG. Karen Jonas maakte een jaar of twee geleden deel uit van het duo The Parlor Soldiers, dat met haar debuut When The Dust Settles niet alleen goed was voor de lancering van de rubriek ‘minder bekend of miskend talent in het roots segment’ op de zaterdag editie van deze BLOG, maar bovendien één van de beste rootsplaten van het betreffende jaar afleverde. De andere helft van het duo, Alex Culbreth, dook vorig jaar al op met een soloplaat en nu is het dan de beurt aan Karen Jonas. Karen Jonas moest bij The Parlor Soldiers meestal genoegen nemen met de achtergrondvocalen, maar deze droegen wat mij betreft nadrukkelijk bij aan het totaalgeluid van het duo, dat uiteindelijk helaas maar één (wereld)plaat afleverde. Gezien de belangrijke rol die Karen Jonas speelde bij The Parlor Soldiers, was ik heel nieuwsgierig naar haar solodebuut Oklahoma Lottery, dat inmiddels al een tijdje zijn rondjes draait in mijn cd-speler. Dat de zang op het solodebuut van Karen Jonas geweldig is zal een ieder die het debuut van The Parlor Soldiers koesterde op zich niet verbazen, al was de stem voor mij nog een stuk imposanter dan ik had verwacht. Karen Jonas heeft een bijzonder eigen geluid dat zowel zeer krachtig als voorzichtig breekbaar kan klinken; een waardevolle gave in het alt-country genre waarin Karen Jonas opereert. Haar songs variëren van uptempo tot ingetogen en bestrijken binnen het alt-country genre het breedst mogelijke terrein. De krachtige stem van Karen Jonas staat centraal op Oklahoma Lottery, maar ook de muzikanten waarmee ze de studio in Fredericksburg, Virginia, is ingedoken maken indruk. Het snarenwerk, waaronder fraaie pedal steel partijen, is geweldig, maar ook de stuwende ritmesectie verdient een pluim. Het past allemaal prachtig bij de alleen maar beter wordende stem van Karen Jonas en haar afwisselende maar altijd energiek en opwindend klinkende songs. Hoewel Oklahoma Lottery over het algemeen zal worden voorzien van het etiket alt-country valt hier ook wel wat op af te dingen. Karen Jonas schuurt af en toe dicht tegen de meer traditionele country aan en verrijkt deze met blues, rock ’n roll en Southern twang. Het doet me af en toe wel wat denken aan de geweldige platen van Sarah Borges wiens Silver City (2005) behoort tot mijn persoonlijke favorieten (en wiens vorig jaar verschenen plaat ik nu pas heb ontdekt). Oklahoma Lottery van Karen Jonas is al met al een bijzonder aangename verrassing. Het is een plaat met prima songs, een mooi verzorgde instrumentatie en productie, een stem die zwoel kan verleiden en stevig kan uitpakken en hierbij ook nog eens een heleboel plezier, want dat spat werkelijk van de plaat af. Vorig jaar liet Alex Culbreth al horen dat er leven is na The Parlor Soldiers. Karen Jonas doet het met Oklahoma Lottery wat mij betreft op nog veel indrukwekkendere wijze. Een van de uitschieters in het rootsaanbod van het moment. Erwin Zijleman
Oklahoma Lottery van Karen Jonas ligt nog niet in Nederland in de winkel, maar is in meerdere versies beschikbaar via de bandcamp pagina van Karen Jonas: http://karenjonas.bandcamp.com. Ik zeg: Doen.