01 januari 2019

Damien Jurado - The Horizon Just Laughed

Zomaar vergeten, een van de mooiste platen van 2018 en een van de betere platen van de door mij bewonderde Damien Jurado
Damien Jurado volg ik inmiddels een jaar of 18, maar omdat zijn laatste plaat wat later op de streaming media diensten verscheen, heb ik The Horizon Just Laughed helemaal gemist. Het is doodzonde, want wat is het een mooie plaat. Damien Jurado kiest dit keer voor verrassend ingetogen klanken, maar het kan nog altijd vele kanten op. Van verrassend soulvol tot tijdloze singer-songwriter pop tot verstilde folk. Direct bij eerste beluistering was ik diep onder de indruk van de nieuwe plaat van Damien Jurado, maar net als al zijn andere platen is The Horizon Just Laughed er een die bij herhaalde beluistering mooier en mooier wordt.


Ik weet nog goed hoe ik voor het eerst kennis maakte met de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter Damien Jurado. Het zal aan het eind van het jaar 2000 zijn geweest dat het Britse muziektijdschrift Uncut een song van het destijds net verschenen Ghost Of David op de bij het tijdschrift geleverde cd met de beste nieuwe songs van dat moment zette. 

Ghost Of David zou dat jaar heel hoog in mijn jaarlijstje eindigen en vervolgens ging ik op zoek naar de rest van het op dat moment nog kleine oeuvre van de singer-songwriter uit Seattle, Washington. Dat leverde in de vorm van Rehearsels For Departure uit 1999 een voltreffer op, maar ook een miskoop (Postcards And Audio Letters uit 2000). 

Sindsdien ben ik Damien Jurado blijven volgen en is het rijtje platen van de Amerikaan in de platenkast inmiddels flink uitgedijd. Ghost Of David is nog steeds mijn favoriete Damien Jurado plaat, maar ik kan minstens een handvol platen noemen die bijna net zo goed is. 

Ik begrijp dan ook niet dat het in het voorjaar van 2018 verschenen The Horizon Just Laughed, tussen wal en schip is gevallen. Het feit dat de plaat pas in de zomer op Spotify verscheen zal zeker hebben meegespeeld, maar is natuurlijk geen excuus. Door een notering in flink wat jaarlijstjes kwam The Horizon Just Laughed uiteindelijk toch nog op de stapel terecht en op de valreep van 2019 kwam de plaat toch nog uit de speakers. 

The Horizon Just Laughed is een voornamelijk ingetogen plaat vol songs die al snel uitgroeien tot prachtsongs. Damien Jurado werkte de afgelopen jaren veel met producer Richard Swift (die ons helaas ontviel vorig jaar), maar produceerde zijn laatste plaat zelf. De plaat opent met een verassend soulvolle track die je mee terug neemt naar de vroege jaren 70. Een stemmig en smaakvol geluid dat volop is versierd met strijkers kleurt bijzonder fraai bij de bijna zwoel klinkende stem van Damien Jurado, die met Allocate een tijdloze popsong aflevert. Het is een popsong die de temperatuur een paar graden doet stijgen, wat in deze maanden van het jaar altijd welkom is. 

The Horizon Just Laughed bevat veel meer van dit soort tijdloze popliedjes. Soms gaat het de kant van de soul op, vaak meer richting de klassieke singer-songwriter muziek uit de jaren 70, of toch weer richting de folk waarmee Damien Jurado ooit opdook. Zeker de met strijkers ingekleurde songs herinneren aan de groten uit de jaren 70 en de songs van Damien Jurado zijn zo mooi en goed dat hij niet zou misstaan tussen deze groten. 

De muzikant uit Seattle is normaal gesproken niet vies van songs die wat dieper graven of het experiment opzoeken, maar op The Horizon Just Laughed domineren de oorstrelend mooie en opvallend toegankelijke popliedjes. Het zijn popliedjes die goed laten horen wat een getalenteerd songwriter Damien Jurado is, maar ook als zanger maakt de Amerikaan indruk. 

Damien Jurado is een muzikant die weet hoe een akoestische gitaar voldoende kan zijn en weet inmiddels dus ook hoe je een plaat moet produceren, maar desondanks haalde hij flink wat bevriende muzikanten naar de studio. Deze muzikanten hebben The Horizon Just Laughed voorzien van een warm en vol geluid, maar ook voor een tot op het bot uitgeklede folksong ben je bij Damien Jurado nog steeds aan het juiste adres. In een aantal van deze folksongs krijgt de stem van de Amerikaanse muzikant op bijzonder fraaie wijze gezelschap van die van Anna-Lynne Williams, wat nog een extra dimensie toevoegt aan de steeds mooier wordende plaat. 

2018 zit er inmiddels op, de balans is opgemaakt en de jaarlijstjes zijn gesloten, maar als er één plaat die ik met terugwerkende kracht nog zou willen toevoegen aan mijn jaarlijst is het deze. Erwin Zijleman

De muziek van Damien Jurado is ook verkrijgbaar via zijn bandcamp pagina: https://damienjurado.bandcamp.com.