22 januari 2020

Alice Boman - Dream On

Alice Boman komt met haar langverwachte debuut en het is een debuut dat mooier en mooier wordt wanneer je de tijd neemt om het te ontdekken
Alice Boman maakt al jaren EP’s en is bovendien te horen in populaire films en series, maar van een debuutalbum kwam het tot dusver nog niet. Tot nu dan, want eindelijk is het debuut van de Zweedse singer-songwriter verschenen. Dream On klinkt op het eerste gehoor vooral zoet en zweverig, maar het is een album waarvoor je de tijd moet nemen en dat je bovendien met volledige aandacht moet beluisteren. Dan hoor je hoe mooi en veelzijdig de instrumentatie op het album is en hoor je hoe mooi Alice Boman zingt. Al met al een perfecte soundtrack voor de winter die van mij nog wel even mag duren.

Alice Boman is een singer-songwriter uit het Zweedse Malmö, die aan het eind van 2013 opdook met haar eerste EP, die min of meer per ongeluk in handen van een platenmaatschappij kwam en onbedoeld werd uitgebracht. 

Sindsdien maakte de Zweedse singer-songwriter nog een aantal EP’s en zag ze haar songs bovendien opduiken in een aantal populaire tv-series en films. 

Ruim 6 jaar na de release van haar eerste EP verscheen deze week dan eindelijk het debuut van Alice Boman, Dream On. 

Iedereen die de muziek van Alice Boman kent, weet dat de muzikante uit Malmö een voorkeur heeft voor mooie luisterliedjes. De meeste songs op Dream On zijn ingetogen en beginnen vaak betrekkelijk sober met subtiele klanken en de fluisterzachte zang van Alice Boman. De ingetogen instrumentatie heeft over het algemeen een wat atmosferisch, psychedelisch en Scandinavisch karakter en het is een instrumentatie die ook eenvoudig kan worden uitgebouwd naar volle en breed uitwaaiende klanken. Het is een instrumentatie die makkelijk betovert, maar die ook knap in elkaar steekt. 

Het past allemaal prachtig bij de zachte stem van Alice Boman, die wat heeft van Ane Brun en Agnes Obel, maar die me persoonlijk vooral doet denken aan de eveneens uit Zweden afkomstige Sophie Zelmani, die ik overigens reken tot mijn persoonlijke favorieten. Net als Sophie Zelmani heeft Alice Boman een prachtige fluisterstem en kan ze prima overweg met flink wat melancholie, waarmee Dream On de sfeer van de eindeloze Scandinavische winter ademt. 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij eerste beluistering wel wat kriegel werd van de fluisterzang en de teksten over verloren liefdes en dat ik Dream On bovendien wat te zoet vond klinken, maar bij herhaalde beluistering werd het album alleen maar beter. Alice Boman maakte haar debuut in samenwerking met een aantal producers. Dat viel me bij eerste beluistering niet zo op, maar het klankentapijt op het album wordt alleen maar mooier en indrukwekkender. Ook de stem van de Zweedse singer-songwriter dringt zich steeds wat meer op en bovendien laat Dream On telkens meer invloeden horen, want naast invloeden uit de pop, hoor ik ook invloeden uit de folk, dreampop, psychedelica en ambient in de muziek van de Zweedse singer-songwriter. 

Dream On doet het uitstekend op de achtergrond, zeker wat later op de avond, maar pas toen ik het album met de koptelefoon beluisterde hoorde ik de vele lagen in de instrumentatie en hoorde ik bovendien hoe knap het allemaal in elkaar steekt. Ook de zang van Alice Boman is met de koptelefoon overigens mooier en vooral warmer dan bij vluchtige beluistering op de achtergrond. 

Ik begrijp inmiddels overigens wel waarom de muziek van Alice Boman zo geliefd is bij filmmakers en makers van tv-series. De muziek van de Zweedse singer-songwriter is ruimtelijk, emotievol en ook nog eens beeldend, waardoor het een film of tv-serie eerder verrijkt dan in de weg zit. 

Ik luister zelf maar zelden naar EP’s en Dream On is daarom mijn eerste kennismaking met de muziek van Alice Boman. Het is een kennismaking die me na enige gewenning zeer goed is bevallen, zeker toen ik er met volledige aandacht naar luisterde, waardoor het album nog vaak voorbij gaat komen, zeker zolang de lente nog niet is begonnen. Erwin Zijleman

De muziek van Alice Boman is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Zweedse singer-songwriter: https://aliceboman.bandcamp.com/album/dream-on.