02 september 2022

Heather Nova - Other Shores / Valerie June - Under Cover

Heather Nova en Valerie June wagen zich aan een album met uitsluitend covers en slagen er in om hun eigen songs te maken van songs die absoluut tot de platgetreden paden moeten worden gerekend
Albums met uitsluitend covers, vrijwel iedere muzikant maakt ze met enige regelmaat en het is lang niet altijd een waardevolle aanvulling op het oeuvre van deze muzikant. Albums met uitsluitend covers worden meestal tussendoortjes genoemd en dat is een vlag die de lading over het algemeen prima dekt. Heel af en toe duikt er een album met covers op dat iets toevoegt aan de originelen en dat veel meer is dan een tussendoortje, maar meestal valt het gewoon vies tegen, zeker als al veel te vaak gecoverde songs voorbij komen. Heather Nova en Valerie June maken zich absoluut schuldig aan het laatste, maar beiden hebben een album met covers afgeleverd dat minstens in de categorie aangenaam tussendoortje valt, al moet je wel houden van het herkenbare Heather Nova of Valerie June sausje. Beide sausjes vallen bij mij in de smaak, waardoor beide albums en vooral dat van Heather Nova met enige regelmaat voorbij blijven komen en vooralsnog zeker niet vervelen. Integendeel zelfs.


Een paar weken geleden trok ik Oyster van Heather Nova na heel veel jaren weer eens uit de kast en sindsdien komt mijn favoriete Heather Nova album weer met grote regelmaat voorbij, maar hierover binnenkort meer. Deze week dook de Amerikaanse muzikante op met een nieuw album, Other Shores. Het is een album dat is gevuld met songs van anderen, wat meestal kan worden gezien als een tussendoortje. 
Heather Nova maakte haar twee beste albums wat mij betreft in de jaren 90, maar ook op haar latere albums wist ze een heel behoorlijk niveau vast te houden, waardoor ik toch wel nieuwsgierig was naar Other Shores. 

Albums met louter covers heb je in vele soorten en maten, maar mijn favoriete albums met covers zijn wat mij betreft die albums waarop een muzikant er in slaagt om zijn of haar eigen songs te maken van de songs van anderen, waarbij ik een voorkeur heb voor albums met een selectie van wat obscuurdere songs. 

Heather Nova kiest zeker niet voor de wat obscuurdere songs, want er komen nogal wat grote hits voorbij op Other Shores. Met onder andere Waiting For A Girl Like You (Foreigner), Jealous Guy (John Lennon), Stayin’ Alive (Bee Gees), Never Gonna Give You Up (Rick Astley), Don’t Stop Believing (Journey), Fragile (Sting), Like A Hurricane (Neil Young) en Sailing (Rod Stewart) betreedt Heather Nova op haar covers album vooral de gebaande paden, waarbij ze zich ook nog eens vergrijpt aan songs waarvan de meeste muzikanten maar beter af kunnen blijven. Songs van The National, Pixies, Michael Kiwanuka, The Buzzcocks en Françoise Hardy maken het album compleet. 

Met een keuze voor hele bekende songs ligt een uitglijder op de loer, maar Heather Nova houdt zich wat mij betreft een album lang vrij makkelijk staande en slaagt er absoluut in om haar eigen songs te maken van de songs van anderen. Dit doet ze door alle songs te overgieten met een uit duizenden herkenbaar Heather Nova sausje. 

Other Shores is een volledig akoestisch en betrekkelijk sober ingekleurd album. Heather Nova heeft voor haar bewerkingen van de songs van anderen meestal genoeg aan een akoestische gitaar of een piano en hier en daar een strijker. Ze heeft bovendien van de meeste songs het tempo wat verlaagt en natuurlijk is er de zo karakteristieke stem van de Amerikaanse muzikante, die de meeste songs op het album zacht en met veel gevoel vertolkt. Het herkenbare Heather Nova sausje bevalt me wel, al kan ik me goed voorstellen dat dit niet aan iedereen is besteed. 

Ik had zoals gezegd persoonlijk liever een wat obscuurdere serie songs gezien, maar de meeste songs op Other Shores overtuigen me en in een aantal gevallen vind ik de versie van Heather Nova beter dan het origineel. Het album bevat ook een aantal songs waar je als muzikant normaal gesproken beter van af kunt blijven, maar de versies van Heather Nova staan me niet tegen en hebben in de meeste gevallen wel wat. Al met al een zeer geslaagd tussendoortje van Heather Nova en bovendien een tussendoortje dat doet uitzien naar nieuw werk van de Amerikaanse muzikante. Erwin Zijleman


Other Shores van Heather Nova is verkrijgbaar via de Mania webshop:




Gelijk met het covers album van Heather Nova verscheen Under Cover van Valerie June, dat met 28 minuten muziek meer een EP of een mini-album is. Hoewel het album van Valerie June totaal anders klinkt dan dat van Heather Nova zijn er ook wel wat raakvlakken tussen beide albums. 

Net als Heather Nova overgiet ook Valerie June haars songs met een eigen sausje, waardoor ze haar eigen songs maakt van de songs van anderen. Verder kiest ook Valerie June vooral voor hele bekende songs, waaronder songs van anderen waar je normaal gesproken maar beter af kunt blijven. 

Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor Imagine van John Lennon, Pink Moon van Nick Drake en Into My Arms van Nick Cave & The Bad Seeds, stuk voor stuk songs die al heel vaak vertolkt zijn door anderen en maar zelden heel succesvol. Under Cover bevat verder songs van Frank Ocean, Mazzy Star, Gillian Welch, Joe South en Bob Dylan. 

De net wat minder bekende songs op het album spreken me meer aan dan de genoemde klassiekers, maar zoals gezegd klinken alle songs uiteindelijk toch vooral als Valerie June songs. De Amerikaanse muzikante voegt met haar rauwe en wat rasperige stem soul toe aan de over het algemeen niet soulvolle originelen en dat bevalt me wel. 

Aan de andere kant is Under Cover niet zo sterk als Pushin' Against A Stone, The Order of Time en The Moon And Stars: Prescriptions For Dreamers, de albums waarmee Valerie June de afgelopen jaren opzien baarde. In tegenstelling tot het covers album van Heather Nova zie ik Under Cover daarom uiteindelijk vooral als een niet heel erg opzienbarend tussendoortje, maar het is absoluut een aardig tussendoortje. Erwin Zijleman

De muziek van Valerie June is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://valeriejune.bandcamp.com/album/under-cover-ep.


Under Cover van Valerie June is verkrijgbaar via de Mania webshop: