01 november 2023

Jerry Leger - Donlands

De Canadese muzikant Jerry Leger kiest op zijn nieuwe album Donlands voor een wat ander geluid dan we van hem gewend zijn en dat pakt, mede door de geweldige songs op het album, prachtig uit
Er wordt al jaren hoog opgegeven over de albums van Jerry Leger, maar tot dusver wist de muzikant uit Toronto mij onvoldoende te raken. Dat is dit keer anders, want het mooie en wat nostalgische geluid op zijn nieuwe album Donlands overtuigde me onmiddellijk. Het is deels de verdienste van topproducer Mark Howard en de geweldige muzikanten op het album, maar Jerry Leger draagt ook zelf stevig bij met overtuigendere zang en vooral met een tiental prachtige songs. Het zijn songs met een been in het verleden en een been in het heden en het zijn songs die zich direct genadeloos opdringen. Jerry Leger is al vaker een grote toekomst voorspeld, maar dit keer gaat het er vast van komen.



Ik kom de albums van de Canadese muzikant Jerry Leger al een aantal jaren tegen. Het zijn albums die ik bij eerste beluistering keer op keer interessant vond, maar de muzikant uit Toronto wist de aandacht uiteindelijk nooit echt vast te houden. Hij kwam nog het dichtst in de buurt met het door Cowboy Junkies gitarist Michael Timmins geproduceerde Nothing Pressing, dat in het prille voorjaar van 2022 verscheen, maar ook dit album verloor ik uiteindelijk weer snel uit het oog. 

Direct bij eerste beluistering van het deze week verschenen Donlands wist ik dat het deze keer heel anders af zou gaan lopen met een album van Jerry Leger. De Canadese muzikant heeft immers een album gemaakt dat flink anders klinkt dan zijn voorgangers en ik heb echt een enorm zwak voor het nieuwe geluid op Donlands. 

De titel van het album verwijst naar het voormalige Donlands Theatre op Donlands Avenue in Toronto, waarin momenteel de studio is gehuisvest waar het nieuwe album van Jerry Leger werd opgenomen. De Canadese muzikant haalde dit keer niet Michael Timmins naar de studio, maar koos voor de gerenommeerde muzikant, producer en geluidstechnicus Mark Howard, die werkte met de groten der aarde als Neil Young, Tom Waits, Bob Dylan, Emmylou Harris en Lucinda Williams. 

Het is een keuze die geweldig uitpakt, want Donlands is voorzien van een prachtig geluid. Het is een warm en sfeervol geluid, dat vaak wat nostalgisch aan doet. In een aantal tracks klinkt de muziek van Jerry Leger meerdere decennia oud en hoor ik hier en daar echo’s van Roy Orbison, maar Donlands bevat ook een aantal tracks die een stuk eigentijdser klinken en een aantal tracks die herinneren aan de grote singer-songwriters uit de jaren 70. 

Mark Howard heeft gekozen voor met name organische klanken, wat een mooi, sfeervol en gloedvol geluid oplevert. Het is een geluid dat verrassend gevarieerd klinkt, want ondanks het feit dat Donlands een consistent klinkend album is, wordt er flink gevarieerd in de instrumentatie. Het is een instrumentatie waarin een hoofdrol is weggelegd voor de wonderschone bijdragen van de pedal steel van Aaron Goldstein, maar ook het andere gitaarwerk en de keyboard partijen zijn prachtig. 

In muzikaal opzicht klinkt Donlands een stuk aangenamer en interessanter dan zijn voorgangers en ook in vocaal opzicht doet de stem van Jerry Leger me veel meer dan in het verleden. De Canadese muzikant klinkt op zijn nieuwe album als een vergeten singer-songwriter uit de jaren 70, maar de zang op Donlands is ook van hoge kwaliteit. De stem van Jerry Leger is aangenaam, maar de muzikant uit Toronto beschikt ook over een karakteristiek geluid. 

De meeste progressie hoor ik echter in de songs op het album. De vorige albums van Jerry Leger vond ik zoals gezegd op het eerste gehoor aangenaam, maar uiteindelijk minder interessant, maar Donlands blinkt uit door een serie uitstekende songs. Jerry Leger mag naar verluidt zijn landgenoot Ron Sexsmith tot zijn fans rekenen en heeft met Donlands een album gemaakt waarvoor zijn beroemde en zeer gewaardeerde landgenoot zich niet zou schamen. Een groter compliment kan ik een songwriter niet maken. Ik las in het verleden al veel mooie woorden over Jerry Leger, maar nu schrijf ik ze dan eindelijk ook zelf op. Erwin Zijleman

De muziek van Jerry Leger is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Canadese muzikant: https://jerryleger.bandcamp.com/album/donlands.


Donlands van Jerry Leger is verkrijgbaar via de Mania webshop: