12 november 2023

Danielle Howle - Current

Danielle Howle maakt al een aantal decennia muziek, maar op het na een lange stilte verschenen Current maakt de Amerikaanse muzikante nog net wat meer indruk met fraai ingekleurde rootsmuziek en een geweldige stem
Danielle Howle heeft op Current niet veel tijd nodig om indruk te maken. Direct vanaf de eerste noten trekt de muzikante uit South Carolina de aandacht met een krachtige en doorleefde stem, die haar songs voorziet van veel gevoel. Het zijn mooie en bijzondere songs, die niet alleen opvallen door de sterke zang, maar zeker ook door de sfeervolle muziek, die de expressieve stem van Danielle Howle prachtig omlijst. De Amerikaanse muzikante heeft een verleden in andere genres, maar op Current maakt ze tijdloze en behoorlijk veelzijdige Amerikaanse rootsmuziek, die niet voor niets stevig wordt bewierookt in de recensies die vooralsnog van het album zijn verschenen.


Current van Danielle Howle kwam ik op het spoor door een zeer positieve recensie in het Britse muziektijdschrift Uncut. Uncut riep Current in het december nummer uit tot Americana album van de maand en dat is voor mij reden genoeg om een album te beluisteren. Bij het lezen van de recensie viel ik overigens wel van de ene in de andere verbazing. Zo las ik dat Current al het zestiende (!) album is van Danielle Howle, die al sinds het eind van de jaren 80 muziek maakt. 

Een deel van deze albums maakte ze met haar band Lay Quiet Awhile, die van Uncut het etiket “thrash folk metal” krijgt opgeplakt. AllMusic.com beschrijft de eerste soloalbums van Danielle Howle, die aan het eind van de jaren 90 verschenen, vervolgens als countrypunk, wat me nieuwsgierig maakte naar het vroege werk van de muzikante uit Charleston, South Carolina. De typeringen van Uncut en AllMusic herken ik niet direct, maar de muziek die Danielle Howle in het verleden maakte, en die ik zelf eerder zou typeren als indierock of indiefolk, klinkt absoluut interessant en doet me wel wat denken aan de muziek die Ani DiFranco in dezelfde periode maakte. 

Ik heb het allemaal gemist, maar dankzij de aandacht van Uncut ben ik alsnog op het spoor gekomen van de Amerikaanse muzikante, die de afgelopen vijftien jaar overigens weinig van zich liet horen. Met Current keert ze deze maand terug en ik begrijp wel dat Uncut zo gecharmeerd is van het nieuwe album van Danielle Howle. Direct in de eerste noten van Current maakt de Amerikaanse singer-songwriter indruk met een opvallend krachtige en karakteristieke stem, die de emotie en de doorleving in flinke hoeveelheden uit de speakers laat komen. 

Vooral door de zang kwam Current van Danielle Howle bij mij direct flink binnen en de muzikante uit South Carolina houdt de aandacht makkelijk vast. De expressieve en krachtige zang bepaalt elf tracks lang het geluid op Current en voorziet het album wat mij betreft van meer dan voldoende onderscheidend vermogen. Het is niet het enige dat in positieve zin opvalt, want het nieuwe album van Danielle Howle is prachtig geproduceerd door de mij onbekende producer Jeff Leonard Jr., die de doorleefde stem van de muzikante uit South Carolina terecht centraal heeft gezet, maar het album ook heeft voorzien van een warm en zeer sfeervol geluid, wat prachtig contrasteert met de vaak wat ruwe zang. 

Op Current werkt Danielle Howle met een redelijk compacte band, maar de solide bassist Kerry Brooks (Amy Ray), de uitstekende gitarist Josh Roberts (Josh Roberts & The Hinges) en vooral de fantastisch spelende Tony Lauria op de accordeon, voorzien de geweldige stem van Danielle Howle van een bijna even indrukwekkend klankentapijt, dat met name door de accordeon wel wat doen denken op het geluid van Cowboy Junkies.

De Amerikaanse muzikante heeft misschien een verleden in de “thrash folk metal”, de countrypunk of gewoon de indierock, maar op Current maakt ze redelijk conventionele Amerikaanse rootsmuziek. In theorie dan, want door de karakteristieke zang, de bijzondere klanken, het brede palet qua invloeden en de gloedvolle productie klinkt Current van Danielle Howle anders dan de meeste andere Amerikaanse rootsalbums van het moment. Current blinkt ook nog eens uit door geweldige songs, waardoor op de lof van Uncut niets valt af te dingen. Jammer dat ik Danielle Howle pas na een paar decennia ontdek, maar ze heeft er een fan bij. Erwin Zijleman

De muziek van Danielle Howle is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://daniellehowle.bandcamp.com/album/current.


Current van Danielle Howle is verkrijgbaar via de Mania webshop: