09 december 2024

Review: Breymer - When I Get Through

When I Get Through van de Amerikaanse muzikant Breymer kreeg de afgelopen maanden niet heel veel aandacht, maar deze aandacht had dit persoonlijke en in kwalitatief opzicht hoogstaande album absoluut verdiend
Breymer is het alter ego van Sarah Walk, die de afgelopen jaren een complex proces rond gender en identiteit doorliep. Dit is ook het belangrijkste onderwerp op When I Get Through, het eerste album dat onder de naam Breymer is verschenen. Het is een album dat heel even associaties oproept met het werk van anderen, maar dat vervolgens een eigen geluid laat horen dat echt in alle opzichten kwaliteit ademt. When I Get Through van Breymer is een album dat een paar maanden geleden had moeten worden overladen met zeer positieve recensies, maar op een of andere manier is dit album tussen wal en schip gevallen. Het is echt doodzonde. Tijd voor eerherstel.



Afgelopen herfst verscheen het album When I Get Through van Breymer. Het is een album dat me destijds is ontgaan en dat is jammer, want het is een erg mooi en zeer persoonlijk album. Breymer is het alter ego van de Amerikaanse muzikant Sarah Walk, die eerder twee albums uitbracht onder deze naam. De muzikant uit Los Angeles worstelde de afgelopen jaren stevig met gender en identiteit en gaat inmiddels als non-binair persoon door het leven. 

De albums van Sarah Walk ken ik niet en ook het album van Breymer had ik dus bijna gemist. Dat is bijzonder, want het is een album dat me direct bij eerste en vluchtige beluistering aansprak en dat bovendien heel goed in mijn straatje past. Ik heb natuurlijk ook nog even naar de albums van Sarah walk geluisterd en ook die vallen me zeker niet tegen, al klinkt de muziek van Breymer wat mij betreft een stuk onderscheidender dan de sfeervolle pianopop op de eerdere albums. 

Dat betekent overigens niet dat de muziek op When I Get Through zich niet makkelijk laat vergelijken met de muziek van anderen. Direct bij beluistering van de eerste tracks van het debuutalbum van Breymer had ik associaties met de muziek van Phoebe Bridgers, een van de onbetwiste smaakmakers binnen de indiepop en indierock van het moment. 

Zeker in deze openingstrack van het album ligt de vergelijking met Phoebe Bridgers er dik bovenop. Akoestische gitaren, atmosferische synths en een zachte stem zorgen voor een geluid dat Phoebe Bridgers op de kaart heeft gezet. Breymer maakt echter ook direct indruk met hele mooie en gevoelige zang, zeer persoonlijke teksten en een song die direct impact heeft en dat ook blijft hebben. 

When I Get Through bevat nog een of twee songs die wel wat doen denken aan de muziek van Phoebe Bridgers, maar Breymer laat vooral een eigen geluid horen. De muzikant uit Los Angeles heeft een goed gevoel voor aansprekende maar ook avontuurlijke popsongs en het zijn songs die met veel emotie worden vertolkt. Wanneer Breymer de piano er weer bij pakt hoor ik meer van Tori Amos en Fiona Apple dan van Phoebe Bridgers en groeit het respect voor Breymer nog wat meer. En zo duiken er nog wel meer namen op.

When I Get Through weet zich wat mij betreft te onderscheiden van de meeste andere albums in het genre door in alle opzichten een hoge kwaliteit na te streven. De stem van de Amerikaanse muzikant is echt prachtig en ook verrassend veelzijdig, waardoor When I Get Through een gevarieerd album is. 

Ook in muzikaal opzicht kiest Breymer voor kwaliteit met een mooi en rijk maar ook spannend geluid, dat fraai is geproduceerd door muzikant en producer Tyler Chester. Het is een naam die me niet direct wat zei, maar met werk voor onder andere Madison Cunningham, Sara Bareilles, Sara Watkins, Margaret Glaspy en Laura Jean Anderson is het zeker geen nieuwkomer. 

Breymer maakt echter de meeste indruk met de songs, die vooral gaan over alle worstelingen met gender en identiteit en het complexe en pijnlijke proces dat ze inmiddels heeft doorlopen. Het maakt van When I Get Through een intiem album, met persoonlijke songs die flink dieper binnen komen dan songs over koetjes en kalfjes. 

Breymer heeft de pech dat er in dit genre heel veel albums zijn verschenen het afgelopen jaar, waardoor verzadiging is opgetreden, maar When I Get Through verdient absoluut meer aandacht dan dit bijzonder mooie album tot dusver heeft gekregen. Erwin Zijleman

De muziek van Breymer is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikant: https://breymer.bandcamp.com/album/when-i-get-through.