Bij eerste beluistering van Vicious Creature was ik zeer gecharmeerd van het eerste soloalbum van voormalig Chvrches zangeres Lauren Mayberry. De Schotse zangeres wist met Greg Kurstin een producer van naam en faam te strikken en liet al eerder horen dat ze beschikt over een stem waarmee ze zich kan onderscheiden. Op Vicious Creature verkent de muzikante uit Glasgow meerdere genres en die kan ze op zich allemaal aan. Het levert wel een wat wispelturig popalbum op en bovendien een album dat niet altijd een hoog niveau weet vast te houden. Lauren Mayberry scoort wat mij betreft een voldoende met haar eerste soloalbum, maar ik weet zeker dat er meer in zit.
Ik ben geen heel groot liefhebber van synthpop, maar zo op zijn tijd kan ik het genre wel waarderen, met af en toe een flinke uitschieter naar boven. De albums van de Schotse band Chvrches hebben weliswaar geen van allen mijn jaarlijstje gehaald, maar ik vond ze wel bijna allemaal goed genoeg voor een plekje op de krenten uit de pop.
Sterkste wapen van de band vond ik zangeres Lauren Mayberry en die heeft deze week haar eerste soloalbum uitgebracht. Op Vicious Creature werkt de Schotse zangeres samen met de ervaren producer Greg Kurstin. Het is een producer met een prachtig cv in de pop, want alleen de afgelopen jaren werkte hij samen met onder andere Miley Cyrus, Sia, Halsey, Tate McRae en Ellie Goulding.
Greg Kurstin produceerde ook Love Is Dead, het derde album van Chvrches, en op dat album duwde hij de Schotse band wat de kant van de pop op. Lauren Mayberry krijgt op haar solodebuut een nog wat harder zetje in deze richting, want Vicious Creature is een 100% popalbum.
Daar hou ik over het algemeen wel van, al is er het afgelopen jaar al zoveel verschenen in het genre dat verzadiging wat mij betreft nadrukkelijk op de loer ligt. De zangeres uit Glasgow heeft het geluk dat er deze week niet heel veel nieuws is verschenen, waardoor Vicious Creature in het aanbod van deze week makkelijk opvalt.
Lauren Mayberry was naar eigen zeggen uitgekeken op Chvrches, maar dat betekent niet dat invloeden van haar voormalige band geen enkele rol spelen op Vicious Creature. Zeker wanneer de synths een voorname rol spelen kruipt de Schotse zangeres dicht tegen haar voormalige werkgever aan.
Vicious Creature is wat mij betreft vooral een album van een muzikante die zoekende is. De ene keer vindt ze de inspiratie in door synthpop beïnvloede muziek, de volgende keer flirt ze voorzichtig met rock, maar het debuutalbum van Lauren Mayberry biedt ook ruimte aan een aantal songs die genoeg hebben aan piano en zang. De laatste is van de wegen die op Vicious Creature worden bewandeld de weg die mij het best bevalt, terwijl de songs die dicht tegen de muziek van Chvrches aan kruipen wat mij betreft niet veel toevoegen aan alles dat de Schotse band al gemaakt heeft.
Vicious Creature laat in de meeste songs op het album horen dat Lauren Mayberry alles heeft dat nodig is om uit te groeien tot een popster. Ze beschikt over een karakteristiek stemgeluid, schrijft aansprekende songs en weet topproducers te verleiden tot samenwerking. Met deze middelen had er wat mij betreft ook wel wat meer in gezeten, want Vicious Creature is nog redelijk ver verwijderd van de beste popalbums van 2024.
Lauren Mayberry zit niet te wachten op mijn advies, maar als ik haar zou mogen adviseren zou ik haar aanraden om de synthpop te vergeten en te gaan voor de door piano gedomineerde singer-songwriter pop of voor de pure pop van het moment, maar dan wel de wat eigenzinnigere variant van het genre.
Die laatste weg bewandelt de muzikante uit Glasgow een enkele keer op haar eerste soloalbum en dat zijn samen met de naar singer-songwriter neigende songs op het album de momenten waarop ik Vicious Creature een bovengemiddeld goed album vind, een niveau dat Lauren Mayberry echter niet over de hele linie haalt. Erwin Zijleman
Vicious Creature van Lauren Mayberry is verkrijgbaar via de Mania webshop: