Ik ben over het algemeen niet zo gek op Nederlandstalige muziek, want de ene taal leent zich nu eenmaal net wat beter voor popmuziek dan de andere. Wanneer St. Vincent een Nederlandstalige versie van haar laatste album All Born Screaming zou hebben uitgebracht was ik waarschijnlijk niet enthousiast geweest. De Spaanstalige versie van het album bevalt me wel, want de Spaanse taal leent zich uitstekend voor popmuziek en met name voor popmuziek die met veel gevoel wordt vertolkt. Todos Nacen Gritando wijkt qua songs niet af van het Engelstalige album en klinkt ook in muzikaal opzicht identiek, maar toch is het een ander album. Leuk experiment.
Een week of twee geleden dook er opeens een nieuw album van St. Vincent op in de lijsten met nieuwe albums. Het bleek te gaan om een Spaanstalig album en om precies te zijn om een Spaanstalige versie van het eerder dit jaar verschenen All Born Screaming. Hoewel ik dat echt een uitstekend album vind, leek een versie in een andere taal me niet direct interessant. Daar ben ik uiteindelijk wel wat op terug gekomen, maar natuurlijk klinkt er op Todos Nacen Gritando ook heel veel bekend.
Op All Born Screaming liet St. Vincent voor de afwisseling maar weer eens een andere kant van zichzelf horen, iets dat ze zo ongeveer op al haar albums doet. Het stapeltje albums dat de Amerikaanse muzikante Annie Clark inmiddels op haar naam heeft staan is indrukwekkend en zeker Marry Me (2007), Actor (2009), Strange Mercy (2011), het samen met David Byrne gemaakte Love This Giant (2012) en St. Vincent (2014) vond ik direct fantastische albums, al was de muziek van St. Vincent met grote regelmaat behoorlijk ongrijpbaar.
Het in 2017 verschenen MASSEDUCTION, waarmee St. Vincent doorbrak naar een groot publiek, beviel me in eerste instantie minder goed, maar toen de songs van het album in uitgeklede vorm werden vertolkt op het prachtige MassEducation uit 2018, was ik alsnog om. Ook All Born Screaming vond ik eerder dit jaar een bijzonder album en het is een album dat echt alle kanten op schiet.
Het is een album waarop de elektronica, die op voorganger Daddy’s Home schitterde door afwezigheid, weer terug is, al spelen ook de gitaren een dominante rol op het album. Het deels samen Cate Le Bon geproduceerde album moet worden gerekend tot de toegankelijkere albums van St. Vincent, al moet je het begrip toegankelijk in het geval van Annie Clark altijd met een flinke korrel zout nemen.
Het is ook een dynamisch album met hier en daar behoorlijk stevige uitbarstingen, maar ook funky escapades. Ik noemde in mijn recensie van het album Kate Bush, Prince en David Bowie als vergelijkingsmateriaal, wat genoeg moet zeggen over de veelzijdigheid en over de kwaliteit van All Born Screaming. Ook de zang op het album beviel me uitstekend, zeker in de wat meer ingetogen songs op het album.
De Spaanstalige versie van het album bevat dezelfde tien tracks en duurt precies even lang als het Engelstalige album. Ook in muzikaal opzicht hoor ik geen verschillen tussen beide albums, waardoor echt alleen de taal van de teksten afwijkt van het originele album. Toch klinkt Todos Nacen Gritando anders dan All Born Screaming. Spaans klinkt nu eenmaal anders dan Engels en dat heeft effect op de songs.
De Spaanstalige versie van het album klinkt wat emotioneler en dramatischer dan de Engelstalige versie en het heeft wel iets charmants, zeker wanneer je luistert naar het Spaans van Annie Clark dat zeker niet accentloos is. De Amerikaanse muzikante had wel eens wat Spaans geleerd op de middelbare school, maar vijzelde de kennis van de taal verder op met de app Duolingo.
Todos Nacen Gritando levert haar vast extra fans op in Spanje, Mexico en Zuid-Amerika, plaatsen die haar zeer dierbaar zijn, maar ook als je geen woord Spaans spreekt is het leuk om naar Todos Nacen Gritando te luisteren, al is het maar omdat het een reden is om het uitstekende All Born Screaming weer eens op te zetten. Erwin Zijleman
Todos Nacen Gritando van St. Vincent is verkrijgbaar via de Mania webshop: