08 mei 2020

Diet Cig - Do You Wonder About Me?

Het New Yorkse duo Diet Cig levert tien perfecte popliedjes in 24 minuten af en het zijn popliedjes die na aangenaam en onweerstaanbaar ook nog interessant worden
Drie jaar geleden was ik zeer gecharmeerd van het debuut van het New Yorkse duo Diet Cig. Het was een debuut zonder muzikale hoogstandjes en zonder pretenties, maar wat klonken de songs op het debuut van Diet Cig lekker. Het kunstje van het debuut wordt nu nog eens herhaald op Do You Wonder About Me?, dat minstens net zo onweerstaanbaar is. Het rammelt aan alle kanten en vernieuwend is het geen moment, maar wat word je weer vrolijk van de muziek van Diet Cig. Het duo schiet met een noodgang door tien songs en ze klinken zeker niet allemaal hetzelfde. En na die 24 minuten zet je het album gewoon nog een keer op.

De term “guilty pleasure” wordt meestal gebruikt voor iets dat je eigenlijk niet goed mag vinden maar stiekem toch goed vindt. Het herinnert me aan de alternatieve platenzaken van vroeger, waarin je altijd het gevoel had dat je op je muzieksmaak werd beoordeeld wanneer je wilde afrekenen. Het bracht me er wel eens toe om een LP of cd te laten verzegelen omdat het zogenaamd een cadeautje was voor een al dan niet bestaand nichtje. Iets dat volgens mij feilloos werd doorzien door de smaakpolitie achter de kassa. 

Inmiddels bepaal ik zelf wel of ik iets goed mag vinden of niet, maar ik heb nog steeds “guilty pleasures”. Een guilty pleasure is voor mij een album dat misschien niet heel veel om het lijf heeft, maar dat keer op keer zorgt voor een goed gevoel. Do You Wonder About Me? van Diet Cig is zo’n album. 

Diet Cig is een man-vrouw duo uit New York dat bestaat uit Alex Luciano (v) en Noah Bowman (m). De eerste speelt gitaar en zingt, de tweede drumt. “Two homies just making tunes and eggs on the regs” aldus hun eigen bandcamp pagina. Do You Wonder About Me? is niet mijn eerste kennismaking met de muziek van het Amerikaanse tweetal. Drie jaar geleden verscheen debuut Swear I'm Good At This en ook dat was al een echte guilty pleasure volgens mijn definitie. 

Op hun tweede album gaan Alex Luciano en Noah Bowman gewoon verder waar hun debuut ophield. Do You Wonder About Me? jaagt er in 24 minuten tien volstrekt onweerstaanbare popliedjes doorheen. De kortste duurt net geen minuut, de langste houdt het ruim drieënhalve minuut vol. Het zijn popliedjes met de rauwe gitaarriffs en meisjesachtige zang van Alex Luciano en het degelijke drumwerk van Noah Bowman. Soms klinkt het punky, soms hoor je vooral invloeden uit de dreampop en shoegaze en soms is het pure pop. De popliedjes van Diet Cig zijn soms donker en rauw, maar ze zijn net zo makkelijk zonnig en honingzoet. 

Wat alle popliedjes op het nieuwe album van het New Yorkse duo gemeen hebben is dat ze niet of nauwelijks zijn te weerstaan. Voor muzikale hoogstandjes ben je bij Alex Luciano en Noah Bowman en de paar gastmuzikanten die bijdroegen aan het album aan het verkeerde adres, maar het is wel allemaal even trefzeker. Het geldt ook voor de zang van Alex Luciano die kan kirren als een bakvis, maar ondertussen de meeste noten gewoon goed raakt. 

Do You Wonder About Me? is soms wat ongepolijst en rammelt een groot deel van de tijd, maar ondertussen komen ook continu memorabele refreinen en geweldige melodieën voorbij. De koortjes herinneren soms aan de vrouwelijke indie-rock uit de jaren 90 (denk aan alles tussen Throwing Muses en Juliana Hatfield), maar de muziek van Diet Cig sluit ook naadloos aan op die van al die bandjes die het afgelopen decennium aan de slag gingen met invloeden uit de shoegaze en de dreampop. 

Waar die bandjes vaak wat eenvormig klinken, brengt Diet Cig voldoende variatie aan in de 24 minuten dat het album duurt, waardoor je je werkelijk geen moment verveelt. Een belangrijke vraag die resteert is of Do You Wonder About Me? van Diet Cig nu een guilty pleasure is of gewoon een prima album. Ik neig stiekem toch naar het laatste. Erwin Zijleman

De muziek van Diet Cig is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://dietcig.bandcamp.com/album/do-you-wonder-about-me.


Do You Wonder About Me van Diet Cig is verkrijgbaar via de Mania webshop: