De Amerikaanse singer-songwriter Kalie Shorr heeft een rauw en doorleefd maar ook aanstekelijk debuut afgeleverd dat mee kan met de beste albums binnen de countrypop en de hedendaagse countrymuziek
Open Book van Kalie Shorr is een album dat normaal gesproken in staat zou moeten zijn om superlatieven te ontlokken aan Amerikaanse muziekjournalisten in het country segment, maar waarschijnlijk was de levenswandel van de jonge singer-songwriter uit Nashville wat te wild om in de smaak te vallen als countrypop prinses. In Europa is Kalie Shorr mogelijk kansrijker, want Open Book is een uitstekend debuut dat aanstekelijke songs koppelt aan een lekker stevig geluid, teksten vol persoonlijke misère en een stem die is gemaakt voor de countrymuziek.
Kalie Shorr werd de afgelopen week door de Britse kwaliteitskrant The Guardian uitgeroepen tot “the new queen of country”. Het was voor mij genoeg om onmiddellijk haar vorig jaar al in de Verenigde Staten verschenen, maar nu ter ere van een, uiteraard geannuleerde, Europese tour ook in Europa uitgebrachte debuutalbum te beluisteren.
The Guardian ziet het helemaal zitten in de jonge singer-songwriter uit Nashville, maar in haar vaderland is de pers veel minder lovend over Kalie Shorr. Haar debuut Open Book werd vorig jaar lauwtjes ontvangen, terwijl de jonge singer-songwriter momenteel onder vuur ligt omdat ze een al dan niet voorgewende besmetting met het corona virus zou gebruiken om aandacht van de pers te krijgen.
Ik heb voor beluistering van Open Book de achtergrond van Kalie Shorr bekeken en denk dat ze geen reden heeft om te liegen over besmetting met een virus. Voordat Open Book werd uitgebracht kreeg Kalie Shorr te maken met de fatale overdosis van haar zus, een mislukte relatie vol bedrog en geweld, een eetziekte en een alcoholverslaving en had ze verder zeven loodzware jaren waarin ze aan de bak probeerde te komen in Nashville achter de rug. Het is een hoop ellende die Kalie Shorr inspireerde tot de songs op Open Book.
Haar platenmaatschappij probeerde haar vervolgens te positioneren als de opvolger van Taylor Swift in haar countryjaren, wat in muzikaal opzicht misschien begrijpelijk is, maar Kalie Shorr laat zich na alle ellende van de afgelopen jaren niet zomaar in een keurslijf dwingen. Open Book past misschien nog net in het hokje countrypop, maar het debuut van Kalie Shorr is een stuk rauwer en eigenzinniger dan de meeste andere albums die in het genre verschijnen.
De invloeden uit de countrypop hoor je het makkelijkst terug in de songs van Kalie Shorr, die vaak klinken als popsongs en niet als rootssongs. Voordat de rootspuristen met een brede boog om Open Book heen lopen moet gezegd worden dat het debuut van Kalie Shorr uiteindelijk toch meer klinkt als een countryalbum dan als een popalbum.
Open Book is gemaakt met een beperkt budget in een piepkleine studio in Nashville, maar dat hoor je er niet aan af. Samen met producer Skip Black heeft Kalie Shorr haar debuut voorzien van een lekker vol, maar ook smaakvol ingekleurd geluid, dat prima past bij haar stem die gemaakt lijkt voor de country en inderdaad wel wat doet denken aan die van Taylor Swift.
Met alle ellende in haar leven had de jonge Amerikaanse singer-songwriter genoeg emotionele bagage voor een serie indringende songs en die schreef ze uiteindelijk met een aantal bevriende songwriters uit de Nashville scene. Open Book is net zo aanstekelijk als de betere countrypop albums, maar is een stuk doorleefder en ook een stuk steviger. Ik was direct onder de indruk van het album en Open Book wordt alleen maar overtuigender.
Ik kan me dus wel vinden in de woorden van The Guardian, al is Kalie Shorr uitroepen tot countrykoningin op basis van een prima debuut misschien wat veel eer. De jonge singer-songwriter uit Nashville mag wat mij betreft echter zeker worden geschaard onder de kroonprinsessen van het genre. In de VS moeten ze momenteel niet veel hebben van Kalie Shorr, dus laten we haar in Europa maar omarmen, want er zit absoluut nog meer in het vat bij de jonge Amerikaanse muzikante. Erwin Zijleman