16 januari 2024

Stephanie Struijk - Dezelfde Zon

Stevie Ann verruilde het Engels voor het Nederlands en werd weer Stephanie Struijk, die met Dezelfde Zon het derde prachtige Nederlandstalige album op rij aflevert en wederom indruk maakt met bijzonder mooie songs
Het was een moedige keuze van Stephanie Struijk om te stoppen met het maken van Engelstalige muziek als Stevie Ann en verder te gaan met Nederlandstalig repertoire. Stevie Ann leek immers klaar voor een internationale doorbraak met het uitstekende California Sounds, dat naadloos aansloot bij de succesvolle Nashville countrypop van dat moment. Het is een moedige keuze die in artistiek opzicht goed heeft uitgepakt, want Stephanie Struijk heeft een duidelijker eigen geluid dan Stevie Ann en de Nederlandstalige teksten passen goed bij de mooie stem van de Nederlandse muzikante. Het levert wederom een zeer smaakvol album op vol songs waarvan je alleen maar kunt houden.



Ik heb nooit veel gehad met Nederlandstalige popmuziek en er zijn zelfs periodes geweest dat ik bijna allergisch was voor popmuziek in de eigen taal. Van allergie is al lang geen sprake meer, maar ik heb nog steeds opvallend veel moeite met Nederlandstalige popmuziek. Ook deze week schoof ik een in brede kring bejubeld Nederlandstalig popalbum heel snel terzijde omdat het me niet raakte of pakte of dat iets me in de weg stond, maar er zijn ook uitzonderingen. 

Bij beluistering van Dezelfde Zon van Stephanie Struijk zit het Nederlands me echt geen moment in de weg en ik denk zelf dat ik de songs van de Nederlandse muzikante mooier vind wanneer ze zingt in haar moederstaal. Daar is in het geval van Stephanie Struijk ook bewijs voor, want ze brak ooit op jonge leeftijd door met Engelstalige songs die ze uitbracht onder de naam Stevie Ann. Dat deed ze niet zonder succes, waardoor ze uiteindelijk zelfs een album kon opnemen met de zeer gewilde Amerikaanse producer Mitchell Froom. 

Uiteindelijk werd Stevie Ann echter weer Stephanie Struijk, wat in 2016 een uitstekend titelloos debuutalbum opleverde. De droom van een internationale carrière was hiermee wel vervlogen, maar het zingen in de eigen taal werd geen eenmalig uitstapje. Na het minstens even mooie Fijn Zo uit 2021 is deze week het derde Nederlandstalige album van Stephanie Struijk verschenen. 

Ook Dezelfde Zon maakte ze weer samen met Daniël Lohues, die meeschreef aan een deel van de songs en die het album ook produceerde. Dezelfde Zon is een album zonder veel opsmuk. De songs werden live in de studio opgenomen en stonden in één take op de band, waardoor de opnames er al na drie dagen op zaten. Het is zeker niet ten koste gegaan van de kwaliteit van het album, want Dezelfde Zon klinkt prachtig. 

Stephanie Struijk en Daniël Lohues kregen in de studio gezelschap van Bernard Gepken en Reyer Zwart, die subtiele accenten toevoegden aan de songs op het album, die in de basis genoeg hebben aan akoestische gitaar en af en toe een piano. Dezelfde Zon is een relatief sober maar ook warm klinkend album en die warmte wordt versterkt door de mooie stem van Stephanie Struijk. 

Het Nederlands klinkt me vaak te hard of te weinig melodieus in popsongs, maar bij Stephanie Struijk vloeien de woorden prachtig samen met de klanken. Het zal deels te maken met haar licht Limburgse tongval, die de harde klanken van het Nederlands verzacht, maar ook de wijze waarop ze haar zinnen samenstelt draagt bij aan het melodieuze karakter van de songs op Dezelfde Zon. Het album staat vol met mooie liefdesliedjes die vaak een wat melancholische inslag hebben, wat goed past bij de songs van Stephanie Struijk. 

Ik moet me er bij Nederlandstalige albums meestal toe zetten om te wennen aan popsongs in de eigen taal, maar de fraaie en charmante popliedjes van Stephanie Struijk voelden direct bij eerste beluistering als een warm bad. Ik ben stiekem nog wel eens benieuwd hoe Stevie Ann inmiddels zou hebben geklonken, want wat beschikten haar albums over veel potentie, maar aan de andere kant klinkt de keuze voor het Nederlands bij Stephanie Struijk als heel natuurlijk. Er is een ander Nederlandstalig album dat deze week bijna alle aandacht trekt, maar ik zou het zonde vinden als het prachtige Dezelfde Zon van Stephanie Struijk zou ondersneeuwen. Erwin Zijleman


Dezelfde Zon van Stephanie Struijk is verkrijgbaar via de Mania webshop: