03 maart 2022

Gang Of Youths - angel in realtime.

Angel In Realtime van de Australische band Gang Of Youths is een groots, meeslepend, emotioneel en ook wel wat overweldigend album, waarop steeds meer moois te ontdekken valt
Zeker bij eerste beluistering is het nieuwe album van Gang Of Youths een behoorlijk intense luisterervaring. De band uit Sydney gaat er met veel energie en passie tegenaan en komt met een muur van geluid waarop Phil Spector stik jaloers op zou zijn geweest. Het is een geluid dat bij eerste beluistering een wat bombastische indruk zal maken, maar langzaam maar zeker hoor je steeds meer details in de muziek van de Australische band en worden de songs op Angel In Realtime steeds mooier. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal fantastisch, maar ook de gepassioneerde zang en de persoonlijke teksten van zanger David Le'aupepe tillen dit album een flink stuk op. Imponerend.


Go Farther In Lightness was helemaal aan het eind van 2017 mijn eerste kennismaking met de muziek van de Australische band Gang Of Youths. Het was een behoorlijk overweldigende kennismaking, want de muziek van de band uit Sydney komt nogal hard aan. Go Farther In Lightness combineerde de grootse klanken van Bruce Springsteen’s E-Street band met de stadionpretenties van Editors, de pathos van U2 en zo kon ik nog wel wat meer groots en meeslepend vergelijkingsmateriaal aandragen. 

Go Farther In Lightness klonk niet alleen overweldigend, maar duurde ook nog eens bijna 80 minuten, wat de mokerslag van het album nog wat krachtiger maakte. Het tweede album van Gang Of Youths kon ik in eerste instantie maar moeilijk verdragen, maar de songs van de Australische band bleven maar groeien, waardoor Go Farther In Lightness uiteindelijk uitgroeide tot een persoonlijke favoriet. 

Deze week verscheen een nieuw album van Gang Of Youths en vreemd genoeg herhaalde de geschiedenis zich voor mij. Zeker bij eerste beluistering vond ik het nieuwe album van de Australische band zo overweldigend dat het energie slurpte en het al na een paar minuten pijn deed aan mijn oren. Mede gezien de zeer positieve recensies die ik over het album las en mijn uiteindelijk goede ervaringen met het vorige album van de band, ben ik het blijven proberen en net als ruim vier jaar geleden viel het uiteindelijk de goede kant op. 

Angel In Realtime (officieel geschreven als: angel in realtime.) ligt voor een belangrijk deel in het verlengde van zijn voorganger. Het nieuwe album bevat dertien songs, die in totaal goed zijn voor 70 minuten muziek. Het tempo ligt net als op het vorige album hoog, het energieniveau nog net wat hoger en net als op Go Farther In Lightness klinken ook op Angel In Realtime de meeste songs groots en meeslepend. 

Gang Of Youths legt wel net wat andere accenten op haar derde album. Invloeden van Bruce Springsteen’s E-Street band zijn wat minder nadrukkelijk aanwezig, terwijl invloeden van Editors en U2 nadrukkelijker doorklinken. Deze namen kunnen worden aangevuld met de namen van onder andere Simple Minds, The Waterboys, The Pogues en Deacon Blue, waardoor Angel In Realtime wat Europeser klinkt dan zijn voorganger. Hier en daar hoor ik ook een vleugje Coldplay overigens, maar gelukkig wel van het bandje dat aan het begin van het millennium zo veelbelovend begon met Parachutes. 

Ook Angel In Realtime is een vol of zelfs overweldigend klinkend album, maar er zit wat meer dynamiek in de songs dan op Go Farther In Lightness, waardoor er ook ruimte is voor rustpunten. Zeker wanneer ook nog eens driftig wordt gestrooid met strijkers is de muziek van Gang Of Youths bombastisch te noemen, maar hiernaast zijn de persoonlijke en emotionele songs van de band uit Sydney ook altijd recht voor zijn raap. 

De songs worden bovendien met zoveel passie vertolkt dat Gang Of Youths uiteindelijk bijna al het vergelijkingsmateriaal achter zich laat en zeker op dit moment op eenzame hoogte staat. De stem van zanger David Le'aupepe heb ik nog niets eens genoemd, maar wat heeft hij een heerlijke strot. 

Het duurde even voor ik kon houden van Go Farther In Lightness en dat was bij Angel In Realtime niet anders, maar nu ik het album meerdere keren heb gehoord, sla ik het nieuwe album van de band nog net wat hoger aan dan zijn voorganger, al is het maar omdat er nog veel meer moois en bijzonders is verstopt in de volle klanken op dit imponerende album en je af en toe de tijd krijgt om adem te halen. Wat een album. Erwin Zijleman


angel in realtime. van Gang Of Youths is verkrijgbaar via de Mania webshop: