16 maart 2022

Young Guv - GUV III

Na het briljante GUV I en GUV II is de Canadese band Young Guv terug met het minstens even goede GUV III dat meedogenloos verleidt met geweldige popsongs die de zon uitbundig laten schijnen
Toen ik aan het eind van 2019 voor het eerst in aanraking kwam met de muziek van Young Guv twijfelde ik echt geen moment: GUV I & II was er een voor mijn jaarlijstje. Het album eindigde hoog in dit jaarlijstje en daar viel wat mij betreft niets op af te dingen. Op GUV I & II grossierde Young Guv in onweerstaanbaar lekkere powerpop songs, met hier en daar uitstapjes naar omliggende genres. Het is niet anders op GUV III, dat misschien net wat verzorgder klinkt, maar in alle opzichten de gedroomde opvolger van GUV I & II is. Ondertussen komt GUV IV er ook alweer aan en heeft het er alle schijn van dat 2022, net als 2019, het jaar van Young Guv gaat worden.


Young Guv bracht in 2019 twee uitstekende albums uit, GUV I en GUV II. Het zijn albums die ik overigens pas opmerkte toen ze aan het eind van het betreffende jaar werden gebundeld tot GUV I & II. Op GUV I & II maakte het alter ego van de Canadese muzikant Ben Cook wat mij betreft een onuitwisbare indruk. GUV I & II eindigde uiteindelijk op de elfde plaats in mijn jaarlijstje over 2019 en ik weet zeker dat het album hoger was geĆ«indigd wanneer ik het een paar maanden eerder had ontdekt. 

Op GUV I & II imponeerde Ben Cook bijna een uur lang met onweerstaanbaar lekkere en volstrekt onweerstaanbare powerpop songs. Het waren songs zoals Matthew Sweet, Teenage Fanclub en Big Star die in hun allerbeste jaren maakte, maar Young Guv was ook niet vies van wat Westcoast pop, lo-fi en een Beatlesque randje, wat de songs van de Canadese muzikant nog wat onweerstaanbaarder maakte. 

Voor GUV I en GUV II maakte Young Guv overigens twee veel minder aansprekende albums, maar deze week wordt het oeuvre van de band dan eindelijk uitgebreid met GUV III. We moeten het dit keer doen met slechts elf songs en een kleine 35 minuten muziek, maar volgens de bandcamp pagina van Ben Cook ligt ook GUV IV inmiddels op de plank en kan ik aan het eind van het jaar GUV III & IV aan mijn jaarlijstje toevoegen. De kans dat dit gaat gebeuren is groot, want ook de songs op GUV III zijn weer om door een ringetje te halen. 

Het album werd in 2020 opgenomen nadat Ben Cook en zijn band waren gestrand in de woestijn van New Mexico en hun toevlucht zochten in een zogenaamd “earthship”. De overweldigende natuur van New Mexico inspireerde Ben Cook en zijn band tot een aantal geweldige songs, die uiteindelijk in de studio nog wat werden opgepoetst. 

GUV III ligt in het directe verlengde van zijn twee voorgangers. Ook op zijn nieuwe album maakt de Canadese muzikant powerpop zoals de groten in dat genre dat in de jaren 90 deden, maar net als op GUV I & II zijn er ook uitstapjes naar omliggende genres. Het geluid van Young Guv rammelt dit keer wat minder en klinkt wat verzorgder dan op de vorige albums van Ben Cook, maar de verleiding blijft genadeloos en is misschien wel groter dan verwacht omdat GUV III iets toevoegt aan zijn twee voorgangers. 

Net als op de vorige twee albums van Young Guv, strooit ook GUV III weer met heerlijk melodieuze popliedjes vol zonnestralen en hier en daar een wolkje melancholie. GUV III klinkt als een klassieker uit de jaren 90 of uit de jaren 70 als het moet, maar de muziek van de band rond Ben Cook klinkt geen moment als overbodige retro. De songs op het album zijn stuk voor stuk tijdloos, maar de Canadese muzikant probeert ook altijd iets eigenzinnigs of eigentijds toe te voegen aan zijn muziek. 

Natuurlijk ben ik nu al heel benieuwd naar GUV IV dat later dit jaar volgt, maar ook met de elf songs die er nu al zijn kan de lente direct beginnen. Van het wereldnieuws word je op het moment zeker niet vrolijk of raak je zelfs gedeprimeerd, maar met GUV III kun je even ontsnappen aan de harde werkelijkheid en even vertoeven in een wereld vol liefde waarin de zon alleen maar schijnt. Ik was Young Guv alweer een beetje vergeten, maar wat is het toch een heerlijke band. Erwin Zijleman

De muziek van Young Guv is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Canadese band: https://youngguv.bandcamp.com/album/guv-iii.