19 maart 2022

Midlake - For The Sake Of Bethel Woods

Het is heel lang stil geweest rond de Amerikaanse band Midlake, maar de band uit Denton, Texas, keert deze week terug met een fascinerend nieuw album vol invloeden, dat groeit en groeit en groeit
Het is een mooi stapeltje albums dat de Amerikaanse band Midlake inmiddels op haar naam heeft staan. Het zijn albums waarop steeds weer net wat andere invloeden centraal staan, waardoor Midlake op ieder album anders klinkt, zonder de albums uit het verleden te verloochenen. Ook op het deze week verschenen For The Sake Of Bethel Woods horen we een aantal bekende invloeden, als invloeden uit de progrock en de psychedelica en hoewel Midlake absoluut voortborduurt op haar vorige albums, klinkt het nieuwe album toch weer anders. For The Sake Of Bethel Woods is een album dat ook decennia geleden gemaakt had kunnen worden, maar het is ook een spannend album dat alleen maar beter wordt.


De Amerikaanse band Midlake leek in 2012 ten dode opgeschreven toen voorman Tim Smith de band verliet. De band uit Denton, Texas, herpakte zich in 2013 echter knap met het prima Antiphon, waarop invloeden uit de Britse folk, 60s psychedelica en een beetje progrock en spacerock hand in hand gingen. 

De wederopstanding van de band was helaas van korte duur, want de afgelopen achtenhalf jaar was het vrijwel stil rond Midlake. Gitarist Eric Pulido werkte aan een aantal andere projecten, waaronder de supergroep BNQT, die vooralsnog maar tot één album kwam en ook de andere leden van de band waren niet bezig met Midlake.

Naar verluidt vroeg de in 2018 overleden vader van toetsenist en fluitist Jesse Chandler zijn zoon in een droom om Midlake weer bij elkaar te brengen, met het deze week verschenen For The Sake Of Bethel Woods als resultaat. Het is een mooi verhaal, dat de vader van Jesse Chandler ook nog een plekje op de cover van het nieuwe album van Midlake heeft opgeleverd. 

Op deze cover zien we vader Chandler als bezoeker van het fameuze Woodstock festival in 1969. Het is, samen met de titel van het album, zeker niet de enige verwijzing naar een ver verleden, want ook in muzikaal opzicht zijn de verwijzingen naar het verre verleden talrijk. Midlake kon op haar vorige albums uit de voeten met psychedelica, soft-rock, folk en progrock en al deze invloeden hebben ook hun weg gevonden naar For The Sake Of Bethel Woods, dat het grootste deel van de tijd klinkt als een album dat ook in de jaren 60 of 70 gemaakt had kunnen worden en dat ook nog uitstapjes richting spacerock, jazz(rock), Westcoast pop en funk bevat. 

De band werd dit keer bijgestaan door topproducer John Congleton, die de afgelopen twee decennia werkte met alles en iedereen en al vaker liet horen dat hij authentiek klinkende albums als het nieuwe album van Midlake af kan leveren. Midlake is na het vertrek van Tim Smith absoluut een andere band geworden, maar ik hoor op For The Sake Of Bethel Woods ook absoluut flarden van de eerste drie albums van de band, Bamnan And Slivercork (2004), The Trials Of Van Occupanther (2006) en The Courage Of Others (2010). 

Het nieuwe album van Midlake klinkt hiernaast als de spreekwoordelijke omgevallen platenkast en het is er een vol verrassingen. Op haar nieuwe album put Midlake uit nogal wat genres, wat hier en daar verrassende echo’s uit het verleden oplevert. For The Sake Of Bethel Woods is zeker geen typisch progrock album, maar ik heb de afgelopen decennia geen ander album gehoord dat me zo vaak doet denken aan de muziek van de inmiddels vrijwel vergeten Britse symfonische rockband Camel. 

Het nieuwe album van Midlake is geen album dat je onmiddellijk omver blaast, of laat ik voor mezelf spreken, het is geen album dat mij direct omver blies. Zeker bij eerste beluistering vond ik het album aangenaam en bijzonder klinken, maar kabbelde het ook wel wat voort. Dat is na een aantal keren horen compleet veranderd, want wat is For The Sake Of Bethel Woods een prachtig album, waarop de spanning steeds weer prachtig wordt opgebouwd en waarop steeds weer nieuwe en bijzondere dingen te horen zijn. 

Het is een album dat ik in de dagen dat ik een zwak had voor symfonische rock prachtig zou hebben gevonden, maar dat me ook decennia later steeds steviger vastgrijpt en dat, als je goed luistert, er ook nog eens in slaagt om invloeden uit een ver verleden te combineren met zeer eigentijdse invloeden. Midlake was door menigeen afgeschreven, maar keert terug met een prachtalbum waarmee de band absoluut verder kan. Erwin Zijleman

De muziek van Midlake is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://midlakeband.bandcamp.com/album/for-the-sake-of-bethel-woods.


For The Sake Of Bethel Woods van Midlake is verkrijgbaar via de Mania webshop: